Wat noem die actie van een draad door een breinaald heen omwinden?

Er is een speciaal woord voor, gok ik. Niet monteren, omwinden of zoiets.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (4)

De steken moet je eerst opzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Het is koffiedik kijken met deze cryptische vraag (of dit primitieve Nederlands) maar ik houd 't er ook op dat het hier om steken opzetten gaat, + dus.
Insteken, draadje omslaan, door laten kruisen, af laten gaan.
Omslaan dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou brunniken kunnen zijn, een variatie op punniken., alleen dat door de breinaald lijkt me wat moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je misschien : breien.
Insteken, omslaan, doorhalen, af laten glippen.
De afzonderlijke 'omwindingen' heten: steken
Je breidt een naald, als je een reeks van steken van nr.1 tot/met de laatste breidt.
Voor een glad oppervlak brei je een naald recht en een naald averecht.
Bij recht breien steek je voor in de steek in. Bij averecht steek je achter in de steek in.

Je bedoelt toch niet haken? Bij haken werk je telkens met één steek en heb je hooguit 4 steken op de haaknaald, die er dan ook meteen weer, door het doorhalen van een draad, vanaf gewerkt worden.
Ivana