hoe kan ik vermijden dat de katten van mijn buren op mijn nieuwe zonnescherm springen?

Ik heb een pergola-zonnescherm gekocht met wit stof dat opgespannen wordt op een sierlijk metalen profiel. Dit wil ik voorlopig gebruiken tot ik een terras heb gebouwd (en eventueel nadien nog, om een waterdicht dak te maken onder het terras).
Nu is er naast mijn tuin een hoge muur en de katten van mijn buren springen zo graag naar beneden. Op dit moment kunnen ze niet meer omdat ik het oude afdak heb afgebroken, maar toen het er nog stond amuseerden ze zich hele dagen (en nachten) om van die muur op het afdak te springen (zo een 2 meter naar beneden). Als ze dat doen op mijn zonnescherm is het na enkele weken stuk.
Wat kan ik doen om te verhinderen dat ze op het scherm springen? (liefst niet te omslachtig)...

Toegevoegd na 3 dagen:
wat de" anti katten" antwoorden betreft : ik heb helemaal niks tegen katten wil alleen niet dat mn zonnescherm stuk gaat. tis een duur stuk en ben bang dat het gauw vies wordt en vol gaten als het een kattendoorgang wordt.

12 jaar geleden
in: Wonen
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmm hoop anti-katten vragen de laatste tijd op gv. allemaal willen we ze weg, of minder hebben. stuur ze maar naar mij toe :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou mic747 't is wel bar al die negatieve en echt anti-kat vragen, steeds meer... Kom maar hierheen ik wil nog wel een paar rooie katers hebben, graag !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar windvlagen laten geen zwarte pootjes achter op je witte doek... of er echt zoveel anti-kattenvragen zijn weet ik niet, niet gemerkt. Maar als het zo is zal het wel komen doordat het seizoen weer begonnen is. Meer katten die naar buiten willen, en meer zingende katten.

Antwoorden (6)

Prikkeldraad of schrikdraad bovenop aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
prikkeldraad lijkt me wel super. Of schrikdraad op 220 Volt :-D.
Maar wel te overwegen om er iets vast te maken...Ik zal eens kijken of ik er iets humaners kan boven zetten, misschien kippengaas. Alleen nog zoeken hoe ik dat dan moet vastmaken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrikdraad werkt op 4000 tot 10.000 Volt.
(en met een zeer laag amperage.) Hier een (hele lange) uitleg, speciaal voor katten.
http://www.hobbyelektronica.nu/05/05.htm
Katten hoort men binnen te houden en niet buiten. Als ze jouw zonnescherm vernielen, dan verricht de eigenaar van de kat een onrechtmatige daad. Je kunt de eigenaren vantevoren inlichten over je zonnescherm, en dat je erop rekent dat ze de katten binnenhouden. Gebeurt er toch iets aan schadetoebrenging, dan kan je ze aanspreken op de schade. Een fotootje maken, een heterdaadje dus, helpt wel. Het is hetzelfde als bij honden. De eigenaar van de hond is ook aansprakelijk voor schade die de hond toebrengt aan eigendommen van derden.

Dus de buren informeren lijkt me. Wel tactisch doen uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo moeten katten binnen blijven?
liveisgreat
12 jaar geleden
bedankt voor je tip : ik kan zeker de buren informeren en hen aansprakelijk stellen, alleen zou ik het zo jammer vinden mocht mijn zonnescherm ondertussen stuk zijn natuurlijk... De katten binnen houden lijkt me idd geen optie (buurvrouw heeft er 3...) om te vragen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten komen in de tuin van andere mensen, ze poepen, piesen, vernielen vogelnesten, graven etc. De mensen hebben daar niet om gevraagd. Een kat is net als een hond een gedomesticeerd dier. Het is in wezen een exoot die niet in onze natuur hoort. Ik ben zelf dol op katten, en heb er een aantal gehad, maar er nooit andere mensen mee lastig gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten van anderen kunnen een hoop overlast bezorgen. Ik snap best dat je als eigenaar je kat buiten wilt laten, maar zorg dan dat hij jouw eigen tuin niet uitkan. Een hond laat je ook niet los lopen.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Mijn katten komen niet buiten, ten eerste omdat het niet kan :-) woon in een flat. Maar als ze wel naar buiten konden, deed ik het niet. Ik wil niet dat ze dood gereden worden, dat vind ik zo zielig :'-( zie heel vaak dode katjes liggen langs de weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik in de link al laat lezen, bestaat er in vele provincies een gelegitimeerde jacht op katten, omdat ze veel overlast verzaken. De jager ziet echt het verschil niet tussen een verwilderde kat of eentje die een beetje van huis is gedwaald. Hoe iedereen ook praat: katten horen niet buiten te lopen in de stad en mensen in hun tuinen te vervelen. Op een boerderij is het iets anders.
Ivana
12 jaar geleden
Eer een jager op katten mag schieten moet er aan heel wat eisen worden voldaan. Ze moeten 350 meter vanuit de bebouwde kom zwerven en duidelijk verwilderd zijn. Er zijn nog meer eisen, dus niet te hard van stapel lopen Ineke!
simpel een strip prikka bevestigen op de muur zou afdoende moeten zijn.
prikka is een strip met rubberen stekels; diervriendelijk dus.
het wordt vaak gebruikt om duiven te weren, maar voor katten werkt het ook uitstekend.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.ongedierteplaats.nl/spike-strips-p-9404.html?source=googleads&gclid=CKbVvcjOrq8CFYSGDgodRhN5nA
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht ook al: die muur is beter geschikt om ze te weren, voordat ze kunnen gaan springen
Een uit over de stof wrijven! Zelf gooi ik af en toe gesnipperde uien in mijn tuin en ik heb geen last meer van katten!
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Geen last meer van visite ook denk ik...
liveisgreat
12 jaar geleden
das dan mooi meegenomen :-D
Als het een goed gespannen scherm is, zal je van de katten weinig hinder ondervinden. Katten springen niet met uitgeslagen nagels, dus zullen ze ook geen gaatjes erin springen. Het zou je nog eens goed mee kunnen vallen.
Ivana
12 jaar geleden
Zeg je buren:

Ik heb een zonnescherm gekocht en je katten springen er altijd op. Als het kapot is, zal jij dat moeten betalen omdat het jou katten zijn.

Je buren zullen dan wel zorgen dat ze er niet meer op springen