help iets vernielt en eet mijn sla op??

heb in een kas sla staan maar elke morgen als ik er weer bij kom is er weer een krop vernield en aangevreten wat kan dit zijn?zie namelijk geen ongedierte behalve enkele mieren.wat kan ik er aan doen???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
12.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een poos in mijn huiskamer last van naaktslakken gehad. Ze kwamen van ongeveer 01:00 tot 03:00, en crossten rondjes op het tapijt. Vieze slakkensporen. Ik heb een paar keer de wekker gezet en de beestjes gevangen.
Kimath
12 jaar geleden
vlogen de slakken ook uit de bocht van het rondjes racen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je zeker wel snel zijn?

Het beste antwoord

je hebt waarschijnlijk last van aardrupsen.
Dit is een nachtdiertje die snachts de grond uit komt en de voet van de plant wegvreet, soms ook de bladeren.
Overdag zie je er niets van, het beestje zit in de grond en verhuist in de nacht naar de volgende slaplant.
graaf heel voorzichtig rond de laatst opgevreten slaplant en je zult de boosdoener vinden.
Stop niet als je er een gevonden hebt, want vaak zijn het er meer.
Ze hebben de kleur van de aarde en zijn kort en dik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik gok op slakken. Zo langzaam als ze zijn, kunnen ze in een nacht een hele hoop schade aanrichten, en de volgende ochtend zijn ze nergens meer te bekennen. Vooral naaktslakken zijn wat dat betreft echte stiekemerds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zouden ook slakken kunnen zijn, Ga vanavond eens kijken als het donker is, met een zaklantaart. Als het echt slakken zijn kun je ze dan zien
12 jaar geleden
Het verbaast me dat er telkens maar 1 krop is aangevreten, en niet allemaal een beetje.

Maar slakken zijn inderdaad vervelende bladeters, en je kunt daar het beste escar-go tegen gebruiken. Goed de gebruiksaanwijzing lezen, en dus niet alleen op een klein stukje grond rond de sla dit spul strooien maar veel ruimer zodat je de slakken uit de tuin kwijt bent.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht ook al aan slakken en inderdaad, escar-go werkt heel goed.
+
Als je bier in een kommetje naast je groenten deed hielp dit ze gingen dood of weg door de geur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn 99,9% zeker slakken, en waarschijnlijk naaktslakken. Deze zoeken in de avond de lekkerste planten in de buurt op, en de volgende ochtend vertrekken ze en zoeken ze een koel plekje voor de dag.

Om ze te bestrijden kan je, buiten gif, ook gewoon een bloempot ondersteboven bij de sla zetten; zorg dat de aarde niet compleet afsluit. Een beetje water er over zodat het vochtig is, en morgen kan je de slakken er onder verzamelen en ergens in een parkje uitzetten