Met welke plant kun je het beste een schutting laten begroeien?

Een hoe plant je die en wanneer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (10)

Een klimop. Die kunnen een paar meter hoog worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn diverse opties maar een hele mooie is de hedera. Die geeft ook veel mogelijkheden voor leven van bijvoorbeeld vogels, insecten e.d.
Ze groeien gestaag en zijn in diverse maten verkrijgbar. Door afleggen zijn ze gemakkelijk te vermeerderen. Ze blijven het hele jaar door groen en zijn erg decoratief. Geen problemen met andere klimmers of planten, in diverse variaties verkrijgbar (bond en goed)Groeien ook goed op schaduwrijke plaatsen en kan tevens als bodembedekker fungeren) Weinig onderhoud noodzakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de klimop die hiervoor al is genoemd, kan je ook de japanse kamperfoelie planten, dit is een snelle groeier voor zon en schaduw en deze soort is wintergroen, er bestaat ook een prachtige bontbladige japanse soort, die wel langzamer groeit.
Deze soorten kan je nu planten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maak een royaal plantgat, minstens twee emmers grond er uit en vul dit gat met goede potgrond, zet hier de kamperfoelie in, dan weet je zeker dat het de juiste grond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een bruidssluier (fallopia) die kun je altijd poten , behalve als de grond bevroren is, te koop bij een tuincentrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het niet erg vindt om blaadjes te ruimen in de herfst: een Wilde Wingerd, die kleurt prachtig rood in de herfst.

Als je van bloemen houdt: een Klimhortensia (Hydrangea Petiolaris), die doet het ook heel goed in de schaduw, maakt mooie bloemschermen en blijft in de winter groen.

Voor planttips: zie Eddijst z'n antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diverse soorten klimplanten hiervoor zijn: Clematis, Lonicera, Hydrangea, Polygonum, Rubus, Aristolochia, Hedera, Passiflora, Wisteria, Parthenocissus, Campsis. Een andere oplossing is bijvoorbeeld ook het planten van een coniferenhaag. Deze laat je groeien tot zo'n 1,8 meter hoog, hierna worden de koppen eruit gesnoeid en er ontstaat een perfecte dichte haag. Soorten hiervoor zijn: Thuja, Cupressus, Juniperus, Chamaecyperus.
De laatste en misschien wel mooiste oplossing is om te gaan werken met diverse heestersoorten die hoog en breed op groeien. Als deze in speelse lijnen en in verband geplant worden, kan een schitterende erfafscheiding ontstaan. Voorbeelden hiervoor zijn: Amelanchier, Cornus, Cytisus, Forsythia, Hibiscus, Liguster, Philadelphus, Ribes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je Hedera cq. klimop gaat planten zorg er dan wel voor dat je vooraf weet of je al dan niet allergisch bent. Komt nl. voor weet ik uit ervaring! De plant heet niet voor niets in het Engels Poison Ivy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poison Ivy en Ivy zijn twee verschillende planten. De Hedera (klimop) en Toxicodendron Radicans (gifsumac in 't Nederlands).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, dan heb ik mij door de huisarts verkeerd laten informeren! Feit blijft echter dat een klimop flinke allergische reacties kan veroorzaken.
Ik heb zelf in de achtertuin (zuiden)een grootbladige klimop, (ooit een paar stekjes uit vakantie geweest) Inmiddels is de hele schutting begroeid tot een muur van groen. Je moet wel altijd blijven snoeien want ervoor staan een paar bomen en de takken van de klimop grijpen zich daaraan vast en 'wurgen' zo`n boom anders. Het voordeel is dat hij altijd groen blijft en dat vogels hier graag in nestelen. Omdat het een lange schutting is heb ik op een paar plaatsen een clematis geplaatst die hier nu doorheen groeit. Zo heb je een groen vlak met mooie bloemen, want die heeft een clematis zeker, welke soort je ook neemt. Alleen de 'Montana'heeft heel veel kleine bloemetjes die ook meestal vroeg in het voorjaar bloeien.

Tegen de muur op de noordkant staat een opvallende vuurdoorn. een fantastische blikvanger omdat hij echt, zoals nu, een groot dieporanje plakkaat op die muur is.
Hij zit vol besjes en dus ook vol meesjes, vinkjes en musjes.Het is vitamine voor hen en ze zij er gek op! Zò`n leuk gezicht. De mensen die langslopen blijven ook allemaal staan kijken en de kat 'has the time of his life' op de vensterbank binnen die eraan grenst. Die besjes ontstaan weer uit witte bloemetjes die de struik in het voorjaar weer wit maakt. Er zitten wel stekels in, vandaar dat de vogels zich ook veilig voelen.

Aan de zijkant heb ik een pergola over de hele lengte en die is begroeid met bruidssluier, een woekerplant als je hem niet bijhoudt, maar zoals nu erg leuk om te zien met trossen fijne witte bloemetjes. hij groeit erg snel en ik moet hem wel een paar keer per jaar 'invlechten' en afsnoeien om hem in vorm te houden. Hij groeit in lange dunne takjes met blaadjes en die kunnen meters lang worden. Je kunt hem ook tegen een schutting zetten, maar bedenk wel dat, wanneer er een bouwsel als een schuurtje ofzo bijstaat de bruidssluier door elk kiertje heendringt en zo je schuurtje van binnen ook 'versiert'.
amc
13 jaar geleden
Hedera, wissel gewoon en bond af voor een leuk effect en is bladhoudend.
Wingerd, geeft zeer mooie kleurschakering in de herfst.

GEEN bruidsluier, die groet alles kapot na een paar jaren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook een hopplant nemen, heeft een erg mooie bloei
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen zijn overgevoelig voor Hop, dat is wel iets waar je rekening mee mag houden, en verder is hij maar éénjarig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor! wij hebben al jaren hop tegen de schutting. Het is een hele sterke plant maar dat je er overgevoelig voor kan zijn wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hebben ook al jaren een hop