Hoe kan het dat mijn asbak in de tuin onptloft?

mijn asbak in de tuin is vannacht ontploft, hoe kan dit?
het is een glazen asbak van minimaal 1,5 cm dik, deze zat vol met peuken. vanochtend lagen er allemaal glas scherven en peuken verspreid over de tafel. vandalen kunnen niet in mijn achtertuin komen omdat deze aan het water grenst. er lagen alleen maar peuken en as in de asbak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

Ik heb dat ook eens gehad! Dat komt omdat het glas gisteren in de zon is gaan uitzetten, en vanacht door de kou weer inkrimpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

misschien doordat de asbak warm is geweest en dan te snel afkoelt dit geeft een explosieve reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die asbak zal vol spanning, in het glas... Het kan zijn dat het een glazen asbak was die ze gehard hebben, dan zit daar vanzelf al spanning in, staat die vervolgens in de zon, dan kan op een gegeven moment de spanning zo hoog oplopen dat er een ontlading onstaat, een kleine zwakke plek die de zaak dan niet niet bij elkaar kan houden en komt met een knal tot ontspanning... En dan slaat die uit elkaar...
Zoals je ziet, komt dat dus normaal voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet te maken hebben met themperatuurverschil. Het zou kunnen dat iedere keer als er een warme/hete sigarettenpeuk in terecht komt ,dat er een zekere spanning zich opbouwt in het glas zelf, als dat zo is ,dan komt er een moment dat bij sterke afkoeling het glas springt, maar aan de andere kant heb ik het al eens meegemaakt dat een dikke glazen kom (geen asbak) ook in twee stukken brak en wel precies door midden. Deze stond binnen.

Toegevoegd op 11-05-2009 22:35:58
Op die laatste kom ik nog even terug, want daar begrijp ik zelf niets van! Het had niets met themperatuur te maken, want hij was leeg en geen asbak. Hij stond niet bij een radio (trilingen) En er was geen scherfje af! alleen precies in twee stukken. Nooit kunnen verklaren!