Hoe controleer je de juistheid van je energierekening?

Dit jaar moet ik totaal 1600 euro betalen voor alleen het gebruik van de verwarming. Alle getallen op de rekening zijn onbegrijpelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is belangrijk om regelmatig de stand van de meters op te schrijven. Dat geeft je inzicht in je verbruik, plus je merkt het als er ergens iets mis is. Het energiebedrijf neemt je ook meer serieus als je zulke cijfers kunt laten zien, weet ik uit ervaring.
Ik neem elke week de meterstanden op. Kleine moeite en leuk om bij te houden.

Antwoorden (3)

Om te beginnen zou je eens bij je buren kunnen vragen wat zij betalen aan energie en dan kun je vergelijken met jouw rekening
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas maken energieleveranciers wel eens fouten. Uit onderzoek van het Energiecentrum bleek dat 40% van de facturen bij grootverbruikers een fout bevatten. In sommige gevallen loopt dit in de duizenden euro’s. Goed controleren of je factuur wel klopt kan je dus een hoop geld schelen. Tips bij het controleren van je factuur:

•Controleer de juistheid van de verhouding tussen hoog en laag tarief;
•Controleer de doorberekening van de energiebelasting;
•Maak een vergelijking van de leverings- en de transporthoeveelheid;
•Controleer de gehanteerde tarieven voor levering en transport;
•Controleer het gecontracteerde transportvermogen en de juistheid daarvan.
Het Energiecentrum kan je helpen met het controleren van je factuur met de zogenaamde ‘notacheck’.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op onderstaande link staan nog meer nuttige tips:

http://www.mkbservicedesk.nl/47/hoe-kan-mijn-energierekening-besparen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen drastische wijzigingen in uw situatie zijn tov vorige jaren is het misschien zaak om uw energieteller te (laten) controleren.
Ik denk aan verbouwingen, extra electrische verwarming of boiler, een geboorte, extra inwonende personen, enz.
Ook een defecte vrieskast (deur sluit niet af door kapotte dichtingen) kan uw verbruik aardig doen stijgen.

Let wel dat het voor het eerst in vele jaren zo een strenge winter was.

U kan zelf uw teller controleren door een toestel met gekend vermogen gedurende een bepaalde tijd te laten aanstaan en de tellerstanden voor en na op te nemen. ALLE andere verbruikers uit zetten, let ook op koel- en vrieskast.
Bv: een electrische straalkachel van 1 kW gedurende 1 uur onafgebroken aan te laten, in dit voorbeeld moet u exact 1 kWh verbruikt hebben.
Klopt dit dan kan er nog steeds een fout in uw factuur zitten.
Klopt dit niet dan kan u de maatschappij vragen uw teller te controleren, daar staat meestal een prijs tegenover maar die lijkt mij de moeite waard gezien uw veel hogere kost.
Is de teller defect dan kan u die factuur nog betwisten.
Succes.