Harmonie en sfeer in een huis, is dit alletwee hetzelfde?

Je hoort wel eens zeggen dat er ergens een goede sfeer hangt. Is dit alleen bepaald door de kleuren en voorwerpen in een ruimte en het onderlinge verband daartussen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Harmonie en sfeer kunnen heel goed samen gaan, maar het hoeft niet per definitie zo te zijn. Harmonie is veel objectiever te bepalen. Zoals een musicus iets kan zeggen over een (goede) harmonie in een liedje, kan een binnenhuisarchitect best objectief bepalen of een inrichting harmonieus is of niet. Daar zijn dus bepaalde regels voor. Harmonie betekent eigenlijk niets meer, dan dat het allemaal een beetje bijelkaar past. Met sfeer wordt het iets heel anders, want dat is veel subjectiever, en er zijn ook veel verschillende sferen, die allemaal positief kunnen zijn. Gezellig, rustgevend, ongedwongen, zakelijk, warm en verstild. Het is dus maar net wat jij mooi of fijn vindt. Zo zal de een, een kamer vol met prulletjes veel te druk vinden en een andere voelt zich er als een vis in het water. En weer een ander zal een sober ingerichte kamer als rustgevend bestempelen, en de ander ronduit saai. Bij het beantwoorden van deze vraag ben ik ervan uitgegaan dat je het hier voornamelijk hebt over hoe een huis of kamer eruit ziet. Want hoe mensen qua sfeer en harmonie leven in een huis is natuurlijk nog veel belangrijker. In dat geval zijn sfeer en harmonie veel meer verbonden, want die maken mensen allebei zelf ;-)

Uitgaande van de betekenis van de woorden is er een duidelijk verschil. Harmonie betekent: balans. eendrachtigheid, eenheid, eensgezindheid, evenwicht, goede verstandhouding. http://www.encyclo.nl/begrip/harmonie Sfeer betekent: ambiance, omgeving http://www.encyclo.nl/begrip/sfeer Met andere woorden een sfeer in huis kan harmonisch zijn, maar hoeft niet. Er zijn legio andere mogelijkheden: wanorde, ordelijk, rommelig, netjes, druk, rustig, volgepropt etcetc. Beide woorden geven een gevoelswaarde aan: hoe voelt dit huis met alles wat erin staat voor jou en dat is dus een subjectieve/persoonlijke ervaring. Want wat de ene prettig vindt, dat vindt de ander vreselijk en alles ertussenin. Wat ook belangrijk is voor sommige mensen: hoe zijn de onderlinge verhoudingen van de mensen die er wonen, vind je deze mensen prettig, wat zijn je gevoelens t.o.v. hun? Of natuurlijk, als iemand alleen woont: hoe ervaar je deze persoon.

Harmonie is positief. Er kan ook ergens eens slechte sfeer hangen. Dus sfeer kan zowel positief als negatief zijn. Maar harmonie en een goede sfeer gaan vaak vanzelf samen.

Harmonie is het evenwicht in materialen en/ of omstandigheden. Sfeer, is een positief of negatief gevoel van een omgeving, of situatie.

Ik denk dat de bewoner hier verantwoordelijk voor is. Deze straalt zijn innerlijke gemoedstoestand uit in het huis. Als er mensen wonen die constant ruzie hebben, is dit te voelen. Zijn de mensen vrolijk en liefdevol, kun je dit ook voelen in een ruimte. Tevens bepaalt de bewoner de inrichting qua voorwerpen en kleuren die bij zijn innerlijke toestand passen.

Voor mij voelt een goede sfeer als een subtiele streling als je binnenkomt, en een nare sfeer als een koude tocht. Wanneer ergens een goede sfeer hangt is er meestal ook een goede gevoelstemperatuur. Ik ben in sfeervolle ruimtes geweest waarin kleuren, geuren en mensen harmonieus op elkaar afgestemd waren maar de gevoelstemperatuur koud. Dan vind ik het na een poosje toch moeilijker om te genieten met mijn koude voeten, handen en rode neustopje. Maar misschien ben ik persoonlijk wel extra gevoelig voor temperatuur :-). Maar goed, sfeer komt natuurlijk ook voort vanuit de harmonie tussen de bewoner(s) en het huis waarin men woont. Het is een samenspel. Maar uitéindelijk is de wezenlijke sfeerbrenger de bewoner zelf. De ruimte kan nog zo harmonieus ingericht zijn, als de bewoner je ontvangt met een chagrijnig gezicht en je eigenlijk liever ziet gaan dan komen, dan is de sfeer al snel bedorven. En je kan in een huis komen waar duidelijk geen geld/mogelijkheid is om een aangename sfeer te creëren maar waar je zo blij en met warmte ontvangen wordt dat de sfeer van de ruimte totaal overstemd wordt door de sfeer die de bewoner uitstraalt. Dus Facetke, als men bij jou een een prettige sfeer ervaart in huis, ligt dat volgens mij voorál aan jou.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100