Harmonie en sfeer in een huis, is dit alletwee hetzelfde?

Je hoort wel eens zeggen dat er ergens een goede sfeer hangt. Is dit alleen bepaald door de kleuren en voorwerpen in een ruimte en het onderlinge verband daartussen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de plaatselijke harmonie in je huiskamer komt, is de sfeer meestal goed verpest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahaa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker als er een paar valseriken tussen zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en herrieschoppers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen dus, haha! Maar wel lieve, niet de stoute, die moeten buitenspelen ipv de meubels slopen (zucht).
Kristal
12 jaar geleden
Lieve help.... de plaatselijke harmonie in je huiskamer ....
nééééééééééééééééééééééééééééééééééééhhhh!!!! ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het kunnen van die aardige sfeervolle mensen zijn..? (als ze asjeblieft ophouden met spelen) :$
Kristal
12 jaar geleden
Ik geef ze wel (zelfgemaakte mjammie) soep te eten, dan spelen ze niet :-)) met een beschuitje erna
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een kleintje is, met muisjes? Aaa dat is aardig, 'k zou trouwens ook een kommetje lusten nu... :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jammer, dat je je account hebt opgezegd!!!!!

Antwoorden (6)

Harmonie en sfeer kunnen heel goed samen gaan, maar het hoeft niet per definitie zo te zijn.

Harmonie is veel objectiever te bepalen. Zoals een musicus iets kan zeggen over een (goede) harmonie in een liedje, kan een binnenhuisarchitect best objectief bepalen of een inrichting harmonieus is of niet. Daar zijn dus bepaalde regels voor. Harmonie betekent eigenlijk niets meer, dan dat het allemaal een beetje bijelkaar past.

Met sfeer wordt het iets heel anders, want dat is veel subjectiever, en er zijn ook veel verschillende sferen, die allemaal positief kunnen zijn. Gezellig, rustgevend, ongedwongen, zakelijk, warm en verstild. Het is dus maar net wat jij mooi of fijn vindt.

Zo zal de een, een kamer vol met prulletjes veel te druk vinden en een andere voelt zich er als een vis in het water. En weer een ander zal een sober ingerichte kamer als rustgevend bestempelen, en de ander ronduit saai.

Bij het beantwoorden van deze vraag ben ik ervan uitgegaan dat je het hier voornamelijk hebt over hoe een huis of kamer eruit ziet. Want hoe mensen qua sfeer en harmonie leven in een huis is natuurlijk nog veel belangrijker. In dat geval zijn sfeer en harmonie veel meer verbonden, want die maken mensen allebei zelf ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Vooral hoe je sfeer kunt 'proeven' vind ik interessant. Harmonie kun je meer een vinger op leggen dan sfeer in dat opzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
+1
Uitgaande van de betekenis van de woorden is er een duidelijk verschil.
Harmonie betekent: balans. eendrachtigheid, eenheid, eensgezindheid, evenwicht, goede verstandhouding.
http://www.encyclo.nl/begrip/harmonie

Sfeer betekent: ambiance, omgeving
http://www.encyclo.nl/begrip/sfeer

Met andere woorden een sfeer in huis kan harmonisch zijn, maar hoeft niet. Er zijn legio andere mogelijkheden: wanorde, ordelijk, rommelig, netjes, druk, rustig, volgepropt etcetc.

Beide woorden geven een gevoelswaarde aan: hoe voelt dit huis met alles wat erin staat voor jou en dat is dus een subjectieve/persoonlijke ervaring.
Want wat de ene prettig vindt, dat vindt de ander vreselijk en alles ertussenin.
Wat ook belangrijk is voor sommige mensen: hoe zijn de onderlinge verhoudingen van de mensen die er wonen, vind je deze mensen prettig, wat zijn je gevoelens t.o.v. hun?
Of natuurlijk, als iemand alleen woont: hoe ervaar je deze persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De persoonlijke gevoelswaarde en de relatie tot die personen die in het huis wonen zullen zeker meedoen in de sfeerbepaling, dat denk ik ook. (+1 was van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Ja wat aansluit bij jouw innerlijke toestand zal er ongetwijfeld veel mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Kristal
12 jaar geleden
Goed het verschil aangegeven tussen sfeer en harmonie.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zend je mijn harmonische dank toe in een goede sfeer ;-)
Harmonie is positief. Er kan ook ergens eens slechte sfeer hangen. Dus sfeer kan zowel positief als negatief zijn.
Maar harmonie en een goede sfeer gaan vaak vanzelf samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt denk ik gelijk dat harmonie in een huis een sfeer ten positieve beïnvloed. Wat ik bedoel is, er kan ook een disharmonie zijn in het uiterlijke van een huis, en dan de inrichting specifiek en toch een goede sfeer hangen. Ik heb dit wel eens meegemaakt bij iemand waar het een vreselijke rommel was, en toch was het er aangenaam.
Kristal
12 jaar geleden
Ja,
moet bij mij geweest zijn... :-))) (grapje) Maar je hebt gelijk volgens mij is de sfeer die de bewoner uitstraalt het meest belangrijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn vroegere schoonpappa 'keek je je ogen uit'... ;-)
Toch was het er altijd super gezellig en sfeervol, en warm trouwens door zijn allesbranders waarmee de temperatuur steevast op 25' of veel hoger kwam - wat voor jou geweest :-))
Kristal
12 jaar geleden
Moet een fijne man geweest zijn :) Maar 25' of hoger...... tikkie trug Jaap... ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles went heh :), ach, in een sauna is het nog veel heter. Maar daar wordt dan niet bij gerookt, dat was de killer waardoor ik wel eens na een uurtje weg móest (met beginnede hoofd pijn)
Harmonie is het evenwicht in materialen en/ of omstandigheden.
Sfeer, is een positief of negatief gevoel van een omgeving, of situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en bondig! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral die laatste regel in je antwoord vind ik zo interessant, Ed.
In een huis kan het wanordelijk zijn, toch kan er een goede sfeer hangen. Er wordt van mijn huis vaak wel eens gezegd dat er een goede sfeer hangt, terwijl ik het zelf nog maar een beetje een ratjetoe vind, met niet zo veel spullen. Het is er zeker niet rommelig, maar ik vind het zelf nog wel ontbreken aan 'iets'. Datgene wat er is heb ik natuurlijk wel op een zo logische wijze laten 'harmoniseren' met de rest van de inrichting, voor zover mogelijk binnen mijn op dit moment beperkte mogelijkheden en middelen.
Is dit dan puur subjectief, sfeer, en wordt sfeer alleen maar in de waarnemende sfeer-proever gevormd, door de subtiele informatie (plaatsing van voorwerpen, keuze van kleuren en materialen, geuren etc.) en stelt de waarnemer deze sfeer in combinatie van de persoon die in dat huis woont vast? Of kan het aandeel in de sfeer iets minder definieerbaars zijn, iets wat er 'gewoon is'...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wat ga jij diep hier op in! ;-)
Sfeer is een bewuste en vooral onbewuste waarneming, soms in combinatie met de persoon/ personen die er wonen.
Het hoeft totaal niets te maken hebben met de inrichting.
Maar het kan ook alles te maken hebben met de inrichting. Als ik af ga op mijn eigen ervaringen.
Dan is sfeer de juiste hoeveelheid licht.
Met daarbij precies het juiste geluid, of juist het ontbreken hiervan.
De juiste temperatuur en inrichting.
Het aanwezig zijn van personen kan erg belangrijk zijn, maar hoeft zeker niet.
Dit alles bij elkaar kan de juiste energie genereren, dat onbewust bij ons binnen komt, in warme, langzame golven.
We worden er meestal blij van en voelen ons fijn.
Sfeer is dus veel meer dan een optische waarneming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik twijfelde ook of deze vraag in de juiste categorie stond. Ik vond hem eigenlijk ook wel een ietsiepietsie passen in de categorie spiritualiteit. Je laatste regel vermoedde ik al. +1 Overigens :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar energie is een beetje een vies woord hier op G.V.
En plaats je deze vraag onder spiritueel, dan zullen velen het totaal niet begrijpen, mogelijk de moderators niet eens.
Dus laat hem maar lekker staan. ;-)
Ik denk dat de bewoner hier verantwoordelijk voor is. Deze straalt zijn innerlijke gemoedstoestand uit in het huis.
Als er mensen wonen die constant ruzie hebben, is dit te voelen. Zijn de mensen vrolijk en liefdevol, kun je dit ook voelen in een ruimte.
Tevens bepaalt de bewoner de inrichting qua voorwerpen en kleuren die bij zijn innerlijke toestand passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant antwoord.
De harmonie van wat je ziet als een reflectie van het innerlijk van de bewoner. Goed om te lezen dat er meerdere mensen zijn die sfeer zo kunnen aanvoelen. En dat dit dus gedeeltelijk los kan staan van de harmonie van het visuele (als je dit zou kunnen voelen, waar sommige mensen toe in staat zijn).
Al zou het best goed kunnen dat er subtiele verschillen zijn in de manier hoe de inrichting is als een reflectie van de gemoedstoestand. Hier wilde ik met mijn vraag ook heen, naar het (bijna?) niet te definieren deel van sfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Velen zullen het daar niet mee eens zijn, maar ik denk ook dat dit zo is. Dat staat ook in mijn antwoord.
Het is een persoonlijk ervaren met je gevoel.
Ook het visuele kan je interpreteren met je gevoel: wat "doet" het met je. Ook de geur in een huis trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Subtiele signalen zullen zeker een rol spelen, goed dat je ook geur opmerkt. Daar had ik nog niet aan gedacht, logisch natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluid trouwens ook... voor mij althans. Een huis, waar je een echo hoort van geluiden (bijvoorbeeld door te weinig stoffering), is voor mij erg naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, natuurlijk! Ik weet er alles van, moet nog het nodige regelen aan meubels want als ik tijdelijk even meer spul de in de huiskamer heb staan is het veel prettiger. Maar dan weer niet met de ruimte, in vind veel vloeroppervlak en bewegingsruimte erg fijn. Dan heb je het weer over de balans vinden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kan in een huis komen waar het nog zo mooi harmonieus is ingericht, alles volgens "de regels", maar het kan tevens niet goed voelen.
In een huis wordt geleefd en de sfeer wordt bepaald door de mensen die er wonen.
Je kan ergens komen en direct denken, "dit zijn fijne mensen", dat voel je. De inrichting is er dan ook naar, lekker leefbaar.
Natuurlijk kan dit voor iedereen anders zijn, het gevoel krijg je natuurlijk enkel als het bij je past.()
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker: is zeer personlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk met dubbel o....zucht.... ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had ik overheen gelezen. Geen ramp.
Kristal
12 jaar geleden
Yep! +1
Voor mij voelt een goede sfeer als een subtiele streling als je binnenkomt, en een nare sfeer als een koude tocht.

Wanneer ergens een goede sfeer hangt is er meestal ook een goede gevoelstemperatuur. Ik ben in sfeervolle ruimtes geweest waarin kleuren, geuren en mensen harmonieus op elkaar afgestemd waren maar de gevoelstemperatuur koud. Dan vind ik het na een poosje toch moeilijker om te genieten met mijn koude voeten, handen en rode neustopje. Maar misschien ben ik persoonlijk wel extra gevoelig voor temperatuur :-).

Maar goed, sfeer komt natuurlijk ook voort vanuit de harmonie tussen de bewoner(s) en het huis waarin men woont. Het is een samenspel.

Maar uitéindelijk is de wezenlijke sfeerbrenger de bewoner zelf. De ruimte kan nog zo harmonieus ingericht zijn, als de bewoner je ontvangt met een chagrijnig gezicht en je eigenlijk liever ziet gaan dan komen, dan is de sfeer al snel bedorven.
En je kan in een huis komen waar duidelijk geen geld/mogelijkheid is om een aangename sfeer te creëren maar waar je zo blij en met warmte ontvangen wordt dat de sfeer van de ruimte totaal overstemd wordt door de sfeer die de bewoner uitstraalt.

Dus Facetke, als men bij jou een een prettige sfeer ervaart in huis, ligt dat volgens mij voorál aan jou.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)
+
Kristal
12 jaar geleden
dank Wen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi plusje voor je mooie kleurrijke antwoord (zonder streepjes hihi)... En ik bloos er van :8), denk dat je gelijk hebt. De sfeer overstijgt de harmonie (mbt de inrichting).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat nog te denken over temperatuur... het ergens anders koud hebben terwijl dat thuis veel minder snel is, is ook wel apart. Dus jij hebt dat ook wel... Waar zou dat nou aan liggen, over onmachtig voelen? Je bed niet in de buurt? Ja, ik noem maar wat onzinnigheden ;-) (duzz)
Kristal
12 jaar geleden
Als ik erover nadenk zou het met energie te maken kunnen hebben. Als ik veel energie ergens aan geef, dus ook in gezelschap aan mensen, kan ik het na verloop van tijd ook kouder krijgen. Maar voor de rest ligt het vermoedelijk voornamelijk aan de verwarming die dan bij een ander niet hoog genoeg staat , en bij mij in huis wel :-) (duzz)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wat is dat nou toch met die gebrekkige gastvrijheid bij sommigen. Als je ziet dat iemand het koud heeft zet je toch die knop een keertje hoger. (zuinige krenten) ;-)