Hoe kom ik van het "sokkenmonstertje" af?

Ik vondt een andere vergelijkbare vraag, maar dat is niet wat ik bedoel:

http://www.goeievraag.nl/vraag/raken-sokken-kwijt.61984

heb een "sokkenmonstertje" (die één sok opeet), waardoor ik altijd maar één sok heb van een paar. Niet handig, want nu heb ik zo'n mand vol met zielige eenlingen, wachtend op hun wederhelft.

Hoe zorg ik ervoor dat ik en mijn drie kinderen gewoon complete stellen sokken in onze kast hebben en ik niet elke zoveel weken nieuwe sokken hoef te kopen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb dus, zoals ik al zei, drie kinderen die er een sport van hebben gemaakt om sokken NIET bij elkaar te doen, terwijl ik ze dat wel heb geleerd. De ene sok half in de andere doen dus. Maaar zelfs zo raak ik ze kwijt..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik heb ook zo'n stapeltje met weessokken liggen. Laten we massaal gaan adverteren in de rubriek "Contact kwijt en Opsporing" van Marktplaats onder de kop "Eenzame oude sok zoekt passend maatje".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand dat raadsel nou eens oplost... Zou er geen stichting zijn die zich inzet voor het welzijn van al die arme weessokken? Elk huis heeft ze...

Het beste antwoord

Dat monster ga je, sorry, niet verslaan. Ik vecht er inmiddels al zestien jaar tegen, en hoewel ik alle mogelijke trucjes al heb geprobeerd, blijf ik een bak met een altijd maar groeiend aantal linkersokken houden. Eens in de zoveel tijd spit ik hem helemaal door ('sokkensoep') en naast 20 tot 40 paar sokken, vind ik dan ook altijd sokken die nergens meer bij passen. Soms omdat de linker en rechtersok (wel beiden aanwezig) door het niet gelijktijdig wassen (soms meer dan eens) verschillende vormen, kleuren en maten van slijtage hebben, soms omdat er van de andere sok per ongeluk een sokpop of een spaarpot of een beenwarmer is gemaakt, maar meestal zonder enige reden.

Vaak duikt de tweede sok pas op als je de eerste ten langen leste maar hebt weggegooid. Van onder het bed, uit de speelgoedkist, achterin de kast, in de tuin bij de trampoline , in een oude schoen.....de variatie zijn eindeloos.

Dat is trouwens geen opzet van je eigen drie sokkenmonstertjes ; die doen gerust het grootste deel van de tijd hun best, en de sokken per twee in de was. Maar nooit 100 % van de keren.

Er zijn slechts een paar alternatieven om definitief van dit probleem af te zijn, maar de meeste mensen vinden ze niet praktisch :

- geen sokken dragen maar altijd blote voeten. (Ik doe het al meer dan 25 jaar en het bevalt nog steeds uitstekend. Slechts incidenteel draag ik (zelfgebreide) sokken ,die wonder boven wonder 'compleet' blijven.

- de kinderen alleen maar maillots / panties laten dragen. (Ik heb dat tot pakweg hun vijfde, zesde vol kunnen houden, langer werkt het niet, en voor jongens al helemaal niet).

Zijn beiden geen optie, dan zit er weinig anders op dan accepteren dat je af en toe flink moet sorteren, en regelmatig een bos nieuwe sokken moet kopen.
En kies daarbij uit :
de allergoedkoopste sokken, zodat het ook niet zo'n drama is als ze weer snel vervangen moeten worden.
- juist een goede kwaliteit sokken, die minder snel vervormen en verkleuren en lubberen, maar wel duurder in de aanschaf zijn.

Zolang het maar een mandje is, en geen hutkoffer (zoals hier in de hoogtijdagen), kun je nauwelijks van een probleem spreken. Het is gewoon een bijverschijnsel van meer dan twee paar sokken per persoon hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

altijd per 2 wassen en in een netje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik één van de volgende producten of check je wasmachine steeds goed of doe geen dekbedovertrekken enzo tegelijk wassen http://sockstar.nl/ of http://www.sok-clips.nl/ of koop een wasmachinenetje voor elke huisbewoner waar de sokken meteen in gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de sockstar is geweldig, ik ben blind en doe zelf de was en kan daar prima mee overweg, het is even wennen om je sokken zo in te leveren, maar als het eenmaal een gewoonte is, is het een fluitje van een cent! Echte aanrader dus +
allemaal dezelfde kleuren sokken kopen, dan heb je er altijd wel 2 die bij elkaar passen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet handig als je kinderen nogal verschillen in voetgrootte..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je koopt per kind twee pakken met 3 paar sokken in een kleur per kind. Zo hoef je ook nooit meer na te denken welke sokken nou van welk kind zijn. En dat doe je voor jezelf ook. Is wel een heel erg rationele oplossing, maar werkt als een tierelier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt blijkbaar geen meiden die hun sokkenkleur uitkiezen aan de hand van hun verdere kleding. Ik heb ze ook niet maar ik ken er genoeg die echt niet tig dezelfde kleur sokken willen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso niet handig ; door wassen - ok met duur wasmiddel op 30 graden- gaan de kleuren minimaal verschillen, en als je dan ook nog verschillende maten hebt, wordt je KNETTERgek van de sokkensoep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zus doet het -met drie jongetjes- trouwens wel hoor. Een rood kind, een blauw kind en een groen kind, ook doorgevoerd in sokken, tshirts en onderbroeken. (En sjaals, mutsen, handschoenen, borden, bekers, speeltjes, alles waar kinderen ruzie kunnen maken over de kleur of makkelijk te zien moet zijn wat van wie is). Werkt als een trein. Met meiden kun je dat gevoegelijk vergeten.
Sokken gezamenlijk in zo'n bh-was netje doen. Zo blijven ze in ieder geval bij elkaar, en je hebt minder last van slijtage. Nu hoef je ze alleen nog maar bij elkaar te zoeken.

Suc6 ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is het probleem dat je de 2 sokken in verschillende wasbeurten wast, zodat ze beide net ietsjes anders verkleuren. Dan lijkt het alsof je 2 losse sokken van 2 paren hebt in plaats van 1 heel paar.
In jouw geval zou ik gewoon stoppen met sokken wassen die niet in paren zijn. Dan hebben je kinderen weliswaar geen (schone) sokken meer als ze gaan sporten, maar ja, kennelijk willen ze dat zo... En als ze dat niet willen, dan weten ze dondersgoed wat er aan te doen... Even volhouden en na verloop van tijd heb je waarschijnlijk geen enkel probleem meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had dat vroeger ook. Ik maak nu een bolletje van mijn sokken zodra ik ze uittrek en stop ze zo in de wasmand en later stop ik ze ook zo in een bolletje in de wasmachine. Schoon worden ze toch wel. Daarna hang ik ze getwee naast elkaar aan het wasrek en als ze droog zijn maak ik er weer een bolletje van. Ik ben er nu nooit meer eentje kwijt.
Nu nog proberen je kinderen dat aan te leren....

Toegevoegd na 1 minuut:
En als ze in een bolletje zitten dan verdwijnen je sokken ook niet meer in de afvoer van de wasmachine.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als ze in een bolletje zitten dan verdwijnen je sokken ook niet meer in de afvoer van de wasmachine.