Nieuw huis gekocht, maar optie klopt niet, wat kan ik doen?

Heb een nieuw huis gekocht wat binnenkort opgeleverd wordt. Nou ben ik ff wezen kijken, maar er zijn een aantal dingen die niet kloppen. Ik wilde niks geen buizen uit de vloer laten komen zodat de vloer helemaal strak zou zijn. Verwarmingsbuizen komen uit de muur. Voor mijn surround set had ik als optie genomen dat er 4 gaatjes met buizen uit het plafond zouden komen, dit kostte 440 euro. Nu ben ik gaan kijken en hebben ze het uit de grond laten komen. Ik denk het veel werk is voor hun om het om te bouwen maar ik baal er stevig van! Ik wilde een strakke vloer zonder dingetjes of wat ook uit de grond. Wat kan ik nu doen? Wat is reeël?

En als 2e punt hebben ze in het washok links van de deuropening de kraan voor de wasmachine gemaakt. Dat zit opzich op een mooie plek, maarnu hebben ze vlak daarnaast de ketel met expansievat en al gehangen! Nu kan ik me wasmachine niet bij de kraan zetten. Ik ga toch geen slang door die hele kamer leggen! Ook zijn ze vergeten de buitenkraan te maken waar ik 420 euro voor betaald heb! Wat moet ik hiermee? Iemand een advies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (6)

direct aan de bel trekken bij de verkopende partij, er zijn afspraken gemaakt en die moeten nagekomen worden, jij kunt de bouwvakkers er niet op aanspreken, maar de verkopende partij wel, die moet dat dan regelen met de uitvoerder, dus zo snel mogelijk contakt opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er komt nog een oplevering neem ik aan. je loopt dan met de aannemer of iemand die hier voor is aangesteld door het huis. alle punten die niet volgens afspraak zijn worden dan opgeschreven. het is heel gebruikelijk dat je 10% van de koopsom nog niet betaald tot deze oplever punten zijn verholpen. dit komt heel vaak voor. en de kans is heel groot de de aannemer deze punten verhelpt voor de overdracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ook zoiets bij een huis in aanbouw.
Verkeerde tegels in de badkamer.

Meteen met de opzichter besproken.
En die heeft het meteen opgelost.

Als het even kan, niet wachten tot de oplevering.
Zo snel mogelijk contact opnemen met de aannemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van in welke fase de bouw is, is de omleggen van die buizen voor de audio heel veel werk en zo te horen zijn ze al bijna klaar..
Maar dat is jouw probleem niet, als alles tenminste goed beschreven staat sta je volledig in je recht te krijgen wat je gevraagd hebt.

-snel dingen bespreken/regelen. (+jes voor degene die dat al gezegd hadden.
-een flink gedeelte niet betalen, zolang niet alles is zoals hij het wil hebben.

Iets waar je 420,- voor betaald hebt, maar niet is gedaan, kunnen ze niet goedmaken door jouw 420,- minder te laten betalen. Dit omdat het veel duurder zou zijn achteraf iets netjes aan te sluiten.
Voor het foutje met de gaatjes in de vloer ipv plafond zou ik een paar duizend euro vergoeding willen hebben, dit afhankelijk van de totale bouwsom. Zijn ze het daar niet mee eens dan lossen ze het maar netjes op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, maar een paar duizend euro vergoeding.. Is dat realistisch voor iets wat 440 euro heeft gekost. De bouw is overigens zogoed als klaar. Volgende week is het vooroplevering. Ik had eigenlijk in gedachte het dan aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft geen 440,- gekost want ze hebben het verkeerd gedaan. Iets uit het plafond laten komen is meer werk.
Ik kan niet zien hoeveel werk en of dat het nog realistisch om het goed te maken. Bepaalde dingen zijn nu afgewerkt. Dat is ook weer afhankelijk van de mate van afwerking.
Daarom betaalt de aannemer je misschien liever wat geld, dan dat ie het moet maken. Aan de andere kant moet je je ook bedenken hoe erg je het vindt. Je had speakers hoog aan de muur gepland, nu moeten de snoeren van beneden komen. Dat ziet er niet uit, maar je kan er ook voor kiezen je speakers lager te plaatsen.
De speakers plaats je trouwens ideaal op oorhoogte/tv-hoogte als je luistert en dat is meestal als je zit. (dus wat dat betreft is dit beter) Bedenk wat je echt belangrijk vindt.
En waar je blij mee bent als dingen niet meer veranderd kunnen worden. Alles kan veranderd worden, jij staat in je recht, maar misschien wordt je nog blijer van wat geld. Ik zou even bellen, dan is het aan hun of ze willen wachten tot de oplevering. Zo kunnen ze tenminste niet zeggen, dat jij het eerder had moeten zeggen. Succes alvast en goed opletten bij de oplevering, als dit alles is dan valt het mee hoor, vaak genoeg gaat er veel meer mis.
Maak je ook nog niet teveel zorgen, ik ken je aannemer niet en het kan ook dat als jij dit allemaal aangeeft, hij het binnen twee weken goed geregeld heeft.
De bedoeling van de oplevering is dat je samen vaststelt of alles in orde is. Dat is hier duidelijk niet zo, dus je kunt het beste duidelijk maken dat je de woning zo niet aanvaardt. Geef de aannemer tijd om de gebreken te herstellen en maar daar duidelijke afspraken over. En kijk eerst even of de koopovereenkomst al iets regelt over de oplevering en het herstellen van gebreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelijk met de aannemer en verkoper contact opnemen, nu kunnen die buizen nog verlegd worden door ze in de muur te vrezen, dat is kostbaar, maar niet jou probleem.
Jou huis moet opgeleverd zoals jij besproken had.
Hoop dat al die extra dingen wel vastgelegd zijn op papier.
Als de buizen de muur ingefreesd worden, maar dan wel een schema, zodat je er later niet in boor als je iets op wil hangen.