Pruim snoei bij schimmel en veel te veel blad. Is de boom nog te redden door wegsnoeien?

Ik heb een paar pruimenbomen met paarse pruimen (ik denk opal). Elk jaar bloeien ze prachtig, krijgen veel vrucht, maar een fractie is maar eetbaar, ze raken allemaal beschimmeld.
Ik maak ook fouten: vergeet de junirui en ben vaak te laat met het verwijderen van de beschimmelde vruchten (ik denk monillia). Uiteindelijk haal ik ze wel altijd erg en voer af. . Vorig jaar heb ik de takken waar ik niet bij kon,,weggehaald (90% beschimmeld). Nu kan ik bij de meeste, maar er is veel te veel blad, ik kan "mijn pet er absoluut niet doorheen gooien.
Is dit nog op te lossen, of moet ik de bon maar opgeven, omhakken en afvoeren. Over gaan op en resistente soort?
Ik denk nu dit:
Ik snoei alles wat te veel is weg. Haal alle rotte vruchten en dode blaadjes weg en kijk of dat wat oplevert. Zo niet, dan gaat de boom om. Verstandig? Of zijn er nog oplossingen? Ik zal geen gif of bestrijding middelen gebruiken, geef de bomen in het vooro najaar wel oude compost. Tips?
Erg moet zijn..weg, bon moet zijn...boom. Vooro...voor- en najaar
Tips voor resistente pruimen op zware grond, veen en klei?
Grond is wel goed water doorlatend.
Er komt ook een kleverig vocht uit, ook uit takken en verschillende takken zijn dood. De vruchten worden uiteindelijk mummies.
Boom is plm 15 jaar oud. Andere, jongere boom heeft het ook. Appel ook. Kan deze schimmel ook appels aantasten? Wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Antwoorden (1)

Een oplossing heb ik niet,alsje tenminste geensterke chemicalien wilt gebruiken.
Weet wel dat het een jaar later zomaar weergeod kan zijn,dus geef niet te snel op.
Ook ik had een paar pruimenbomen met veel doos en/of opgerold blad. De pruimen werden goed rijp,maar binnen een dag begonnen ze te rotten nadat ze waren geplukt.
Dus plukke (rapen) en direct jam of sap van maken, datging wel goed.
Een paar jaar later had ik hetzelfde met een abrikoos. Twee jaar achtereen zag het boompje er treurig uit, en geen vrucht werd rijp. Dit jaar staat-ie er weer fabtastisch bij.
Wel heeft mijn vrouw hem eenmaal besproeid met een mengsel van spiritus en zeepsop.
Maar of dat gewerkt heeft?