Hoe gaat een huis kopen precies in zijn werk?

Vanaf het moment dat je gekeken hebt en besloten hebt: dit huis wil ik, hoe ga je dan verder? Heb je per se een makelaar nodig? Wat doet een makelaar eigenlijk? Wat doet een notaris?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je wat aan de website van de vereniging eigen huis:
http://www.eigenhuis.nl/kopen/Onderhandelen/
Het antwoord op je vraag zou een heel opstel zijn :-) Een makelaar onderhandelt over de prijs van het huis. Dat zou je zelf ook kunnen doen (met hulp van iemand die verstand heeft van financiele dingen). Naar de notaris ga je aan het einde, als je de koopovereenkomst gaat tekenen. Tussendoor krijg je ook nog te maken met een bank, waarbij je een hypotheek (=lening) moet regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stap 1 is eigenlijk kijken wat je kunt betalen voor een huis, dus deskundig hypotheekadvies inwinnen en goed je koppie gebruiken. Dan krijg je meteen een idee in welke prijsklasse je kunt kopen.

Antwoorden (2)

Als het huis je bevalt dan doe je een bod. Dat kan rechtstreeks, en een makelaar is niet persé nodig. Wel gebruikelijk. Als het bod (meteen of na enig heen en weer bieden) geaccepteerd wordt, kan de voorlopige koopovereenkomst getekend worden. Meestal zit hier een clausule in die een uitweg biedt als je de financiering niet rond krijgt. Als je de financiering voor elkaar hebt (meestal hypotheek bij een bank), kan het definitieve contract opgemaakt en getekend worden. Bij de notaris, dat altijd.
Een makelaar is niet noodzakelijk, een notaris wel, want die zorgt voor de wettelijke afhandeling van een en ander.
Je vraag is behoorlijk uitgebreid, en mijn antwoord beknopt. De rest kan je wel invullen of zelf opzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verkoper van een woning biedt de woning vaak via een makelaar aan, maar dit hoeft niet. Sommige mensen verkopen zelf hun woning. Zodra je een woning op het oog hebt, doe je in het algemeen een bod op de woning. Dit bod leg je neer bij de verkopende makelaar of bij de verkoper zelf, dit is afhankelijk of er een makelaar bij betrokken is. Je kunt zelf een bod bedenken en uitbrengen, maar als je zelf geen goed beeld kunt vormen van, bijvoorbeeld, de kwaliteit van de woning, is het aan te raden om zelf een aankopende makelaar in te schakelen. Met deze aankopende makelaar spreek je af tegen welk tarief hij de onderhandeling voor jou aangaat met de verkoper.
Voordat je een bod uitbrengt, dien je in ieder geval te weten:
- is de vraagprijs redelijk?
- in welke staat bevindt de woning zich?
Een aankopende makelaar kan deze zaken over het algemeen wel inschatten. Je kunt ook afspreken dat je, als je een koopprijs met verkoper overeengekomen bent, nog de mogelijkheid hebt om de koop te ontbinden als de bouwtechnische keuring negatief uitpakt.
Het is trouwens aan te raden om, voordat je een bod uitbrengt, zelf een beeld te hebben van het bedrag dat je kunt besteden aan een woning. Dus de hoogte van het hypotheekbedrag dat je kunt lenen.

Zodra je een verkoopprijs bent overeengekomen en de koop is bindend, dan ga je actief in gesprek met hypotheekverstrekkers. Je vraagt dan een of meerdere offertes aan en maakt daaruit een keuze. Ook hiervoor kun je een adviseur inschakelen. Deze adviseert jou in de mogelijkheden, er zijn namelijk vele hypotheekvormen en aanbieders, en vraagt voor jou offertes aan.

Zodra de hypotheek is goedgekeurd, komen jij en de verkoper een overdrachtsdatum overeen. De overdracht vindt plaats bij de notaris en daarna ben jij eigenaar van een woning.

Dit is in een notendop beschreven wat er kan komen kijken bij de verkoop van een woning. Soms komt er veel meer bij kijken, zoveel mensen, zoveel wensen! Ik ken jou niet, maar: mocht je onervaren zijn in het kopen/verkopen van een woning, laat je dan goed adviseren. Dit hoeft niet persé door een duurbetaalde makelaar te zijn. Misschien heb je in je familie iemand die ervaren is en jou kan bijstaan. Succes!