wat kun je nog met oud brood doen?

als ze dus in de buurt zeuren als je het aan de dieren in de natuur wil geven. (er schijnen door mijn aardige broodactie muizen op af te komen, behalve bij mijzelf, niks gemerkt!!)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Het beste antwoord

Brood weggooien is natuurlijk je reinste voedselverspilling, en je voert er inderdaad ook ongedierte mee. Dus het allerbeste is niet meer te kopen dan je nodig hebt, of het brood in te vriezen en er per keer dat je wilt eten de benodigde sneetjes uit halen. Dan blijft het het langst lekker en hoef je vrijwel niks weg te gooien.

Is het toch een beetje oud geworden, dan kun je het nog prima roosteren of verwerken tot tosti's of wentelteefjes. Is het nog iets ouder, dan kun je er (als reepjes of blokjes in olijfolie met verse knoflook) verrukkelijke croutons van bakken voor in de soep of sla. (ook te snijden NA het bakken van de hele boterham). Of het helemaal laten indrogen (in zon of oven) en verkruimelen tot paneermeel die nog een hele tijd houdbaar is. Daarnaast zijn er allerlei lekkere recepten met (oudbakken) brood, van broodschotels tot broodpudding. Pas wel in alle gevallen op met vocht ; als er eenmaal schimmel in het brood zit, kun je er niks meer mee. Probeer gewoon te zorgen dat het zo ver niet komt.

Zo spaar je niet alleen een hoop overlast en verspilling, maar ook nog een hoop geld. Zeker op jaarbasis. Ik kan me niet eens herinneren wanneer we hier voor het laatst ook maar een kápje weg hoefden te gooien. Wel een keer een heel brood ; dat was met dat warme weer niet in de vriezer gegaan, dus hopla, na anderhalve dag al schimmel. Balen.

Mocht je dat allemaal te vele werk vinden en toch echt van je oude brood af willen, dan is de plaatselijke kinderboerderij wel altijd blij met dat oude brood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

wentelteeftjes van maken? Zoveel brood kopen als je nodig hebt? Vers brood invriezen en pas weer kopen als het bijna op is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ze in de toaster doen. of je kunt er tosti's van maken!
Hen inderdaad ook gehoord dat daar veel muizen en ratten op af komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ze heerlijk roosteren en daarna lekker insmeren met tapenade.

Dit is eigenlijk een simpel voorbeeld, maar als je erg houdt van knoflook weet ik nog wel iets leuks.
Verdeel het brood in kleine stukjes en smeer ze vervolgens in met knoflook. Gewoon met een teentje knoflook insmeren je hoeft niets bijzonders met de knoflook te doen. Vervolgens lekker roosteren in de pan en je heb heerlijke krokante knoflook broodjes!

Toegevoegd na 40 minuten:
Ik heb nog een idee!

Je kan je brood is drogen, daarna fijnmalen. Tot je moes heb.. totdat je allemaal lekker kleine kruimeltjes hebt. Vervolgens kruiden, dan heb je er wat aan en kan je dingen in paneren. Gehaktballen maken, je kan er ook croutons van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bread pudding van maken - nu misschien niet zo het weer ervoor, maar in de herfst en in de winter des te meer !! Tik op google bread pudding in, en je krijgt een enorm aantal recepten ervan, natuurlijk uit Engeland, maar ook mexicaans, argentijns enz. Veel ervan zijn met een vanille-saus erover, maar met onze vanille-vla, die ze in het buitenland meestal niet kennen, zijn wij hier gauw klaar met die saus....
En het probleem met die muizen is, dat ze nu nog buiten blijven, maar als het koud wordt, komen ze ook binnen, en ik heb dat gehad vóór ik m'n vogelzaad in een luchtdichte doos bewaarde - je wordt er inderdaad niet blij van....Al zijn veldmuizen op zich geen vieze dieren, er is geen zuigen aan van de uitwerpselen overal.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brood in kleine blokjes snijden. Goed besprenkelen met olijfolie, een beetje zout en italiaanse kruiden. Even husselen en bakken in de koekenpan.
Heerlijk als snack , of bij de soep en in de sla.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn moeder deed het brood altijd door het gehakt heen mengen om er een gehakt bal van de maken.
Je kunt er ook broodpap van maken, ik kleine stukjes doen en dan in melk koken iets suiker erbij (na smaak) en je pap is tot een heerlijke spijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mits er inmiddels nog geen schimmel op staat, toasten, tosti's, of broodpap van maken. ( broodpap= kleine stukje brood op een diep bord, warme melk er over heen klontje boter en een beetje suiker erbij.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paneermeel maak je van oud brood, dat snel gedroogd is. Even in de keukenmachine, en je hebt de beste toevoeging voor bijvoorbeeld gehakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je brood koopt, stop het in de vriezer.
Heb je brood nodig, haal eruit wat je nodig hebt, en niet meer dan dat. Je weet best of je 2 of 8 boterhammen nodig hebt. Heb je toch wat over, dan is dat de eerstvolgende broodmaaltijd nog steeds goed te eten.

Mussen e.d. willen trouwens wel erg graag je kruimeltjes, maar alles wat blijft liggen als de vogels zijn gevlogen, dat wordt inderdaad verdeeld tussen de muizen en de ratten.

Oud brood is niet hard.
GEEN brood, dát is hard.

(ooit gehoord toen ik op een tienervakantiekamp was)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een appel-brood-taartje maken! Heerlijk, ook kinderen zijn er dol op!