Scheelt het in stookkosten als ik meerdere verwarmingen aan zet?

Ik heb zo'n thermometer beneden, die zet je op een bepaalde temperatuur en alle overige verwarmingen krijgen dan dezelfde warmte. Omdat het water toch overal langs gaat, vroeg ik mij af of het ook scheelt in de stookkosten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Het verwarmingswater van je C.V. maalkt eigenlijk een rondje van je ketel via je verwarming weer terug naar je ketel.
Hoe meer warmte hij onderweg verliest, hoe meer energie je nodig hebt.
Dus meerdere verwarmingen aan zetten, kost meer verlies van warmte, dus meer energie, dus meer geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Datzelfde geldt ook voor stadsverwarming? Het water is dan al warm (op die temperatuur heb je geen invloed) voor het het huis binnenkomt. Maar het zal dan wel zo zijn dat wanneer er meer radiatoren aan staan er meer warm water nodig is? En als de radiator een beetje open is (bijv. i.v.m. voorkoming van bevriezing), gaat er dan op die plek een kleinere hoeveelheid warm water door en wordt dat aangevuld met koud water?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het water dat aangevoerd wordt, is allemaal van de zelfde temperatuur, onderweg door de reis door het huis, verliest het warmte, staat een verwarming maar een klein stukje open, dan stroomt er ook maar een klein beetje warm water doorheen, terwijl de warmte afgifte het zelfde blijft, dus is die radiator maar een beetje warm.

Andere antwoorden (1)

Energie = geld. Hoe meer je verwarmt, hoe meer het kost. Als je de radiators in ongebruikte ruimtes dichtdraait bespaar je.
Of eventueel voorzien van een thermostatische kraan, dan je de ruimtes bv vorstvrij houden.