Waarom verkleuren bladeren van de groenblijvende Italiaanse jasmijn naar roodbruin?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (1)

Er zijn drie soorten pigmenten die een hoofdrol spelen in de verkleuring van bladeren:
•Chlorofyl geeft de bladeren hun groene kleur. Chlorofyl is noodzakelijk voor de fotosynthese, de chemische reactie die zonlicht omzet in suikers, in eten voor de plant.
•Carotenoïden staan in voor de gele, oranje en bruine kleuren. Deze stof vindt je ook in wortels, maïs, bananen, …
•Anthocyanen geven kleur aan rode appels, aardbeien en frambozen. Maar ook aan bosbessen en pruimen.en een enkele heestersoorten Anthocyanen helpen planten ook beschermen tegen winterse kou.
Zowel chlorofyl als carotenoïden bevinden zich gedurende het volledige groeiseizoen in het chloroplast in de bladcellen. De meeste anthocyanen worden tijdens de herfst geproduceerd onder invloed van fel licht en een overvloed aan suikers in de plantencellen.

Tijdens het groeiseizoen wordt de chlorofyl constant afgebroken en bijgemaakt, wat ervoor zorgt dat het blad mooi groen is.
Wanneer de nachten langer worden, vertraagt de productie van chlorofyl en valt na verloop van tijd zelfs stil. Doordat het afgestorven chlorofyl niet meer vervangen wordt, verdwijnt alle chlorofyl uit de plant. De carotenoïden en de anthocyanen die wel nog aanwezig zijn in het blad worden zichtbaar en tonen hun kleuren. Sommige kleuren zijn typisch voor een soort:
Het zijn met name de anthocyanen die de rode tot roodbruine kleur geven.