Welke soorten heide planten kan ik het beste gebruiken, als graf beplanting op een zonnige plaats?

Ik moet in het najaar het graf van mijn ouders herbeplanting en ik wil daar weinig onderhoud aan hebben. Mijn gedachte gaat uit naar heide planten. Welke Erica en Calluna soorten zijn hiervoor geschikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Het beste antwoord

Heide is een lastige plant voor een goede groei.
De Calluna, zal in ongeschikte grond, binnen enkele jaren kaal worden van onderen, of zelfs dood gaan.
Heide vraagt om zure, liefst humusrijke grond, die nooit geheel uit droogt.
De winterbloeiende Erica, is veel makkelijker dan de Calluna.
Ben je niet zeker, of de grond hiervoor geschikt is, zet de planten dan ruim in de potgrond, dat is altijd prima.
Winterbloeiende Erica's, beginnen momenteel al bloemnoppen te vormen.
Bij veel soorten Erica's begint de bloei al voor de winter en gaat door tot aan mei.
Dus zullen veel soorten een half jaar bloeien.
In de zomer zijn het mooi frisgroene kleine struikjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt en ik ga hiermee aan de slag.

Andere antwoorden (1)

Gewone dopheide groeit op laaggelegen, vochtige plaatsen, zoals natte duinvalleien, moeras- en veengrond en in bossen. Hij kan minder goed tegen droogte dan kraaiheide en struikheide. Dopheide groeit zowel op zonnige als op schaduwrijke plaatsen. Ook is dopheide niet kieskeurig als het om de grondsoort gaat, de grond mag alleen niet te voedselrijk zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
Calluna vulgaris Heideplanten Uitstekende bloeiende bodembedekkers, waardoor onkruid bijna geen kans krijgt om op te komen. Bloeit het hele jaar door. Tegenwoordig ook in geverfde variant verkrijgbaar met alle kleuren van de regenboog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik heb temaken met puur wit-zand.
Ivana
10 jaar geleden
Begraafplaatsen zijn altijd voedselrijke plaatsen. Dit is mij door een begrafenisondernemer gemeld. Logisch eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet helemaal logisch. In veel gevallen is dit wel het geval, maar ik heb te maken met wit zand waarop ik een beplanting van heide wil doen en daarvan de mogelijkheid voorleg.