Wat is de oorzaak dat één verwarmingselement om de 2 weken moet ontlucht worden?

Onze verwarming op het 2de verdiep is nieuw. Ze werkt perfect maar na 2 à 3 weken is ze enkel vooraan heet, in het midden iets minder en achteraan zo goed als koud. Dan ontluchten we ze en is ze terug gedurende een tweetal weken overal heel warm. Ondertussen hebben we zowat alles al geprobeerd, zelfs een nieuw expansievat hebben we laten hangen, dat zou ons probleem oplossen maar niks is waar. Voor de rest werken alle elementen perfect. Zou het kunnen omdat dit het enige element is dat we laten verwarmen boven? (voor de rest in de slaapkamers wordt er niet verwarmd) De verwarmingsketel staat op het gelijkvloers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Rieneke1
12 jaar geleden
doe je behalve ontluchten ook water bijvullen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar alleen als het nodig is
Rieneke1
12 jaar geleden
ok, dat was bij mij de oorzaak, maar bij jou is het dus iets anders.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie kans dat er toch ergens een lek is.
inspecteer alle leidingen voor zover je ze kunt zien op vochtplekjes/roestvorming.
de ketel is berucht: als die lekt merk je het niet omdat het lekwater gelijk verdampt.
het kan ook dat een van de automatische ontluchters wat lekt omdat vuil/kalk de boel blokkeert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien toeval maar sinds vandaag is er geen water meer op de 2e verdieping (waar we het probleem hadden met de radiator). De verwarming staat koud en er komt geen water meer uit de kranen. Op de onderliggende verdiepingen is alles in orde. Net even de waterdruk van de ketel gecontroleerd en die is ook ok.

Het beste antwoord

Dat komt inderdaad doordat deze radiator het enige element is dat boven wordt verwarmd. De luchtbelletjes gaan omhoog en kunnen door de opwaartse kracht niet met het water mee naar beneden.

Het is normaal dat als een CV installatie opnieuw met water is gevuld, dat radiatoren enkele keren (3x-5x) moeten worden ontlucht.

Als vaker moet worden ontlucht, kan die lucht niet afkomstig zijn uit het water waar de installatie mee is gevuld. Zoveel lucht zit niet in het water opgelost.

Het kan gebeuren dat lucht in de installatie komt als deze niet correct wordt bijgevuld.

Bijvullen gebeurt met een rubberslang, aan een kant aangesloten op de waterkraan en aan de andere kant op de vulnippel van de verwarming.
Soms wordt de fout gemaakt dat men de slang aan elke kant aansluit en dan de waterkraan open zet.

Alle lucht die in de slang zit wordt dan door het water in de CV installatiegedrukt. Dat is in verhouding heel veel lucht. Veel meer lucht dan het beetje lucht dat is opgelost in het water.

Bij het bijvullen van de installatie moet de lucht uit de slang worden verwijderd door de slang op te vullen met water (vanuit de waterkraan) voordat die op de vulnippel van de installatie wordt aangesloten.

De volle waterslang vervolgens op de vulnippel aansluiten. De waterkraan open zetten, en dan pas het kraantje in de vulnippel open draaien.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik houd de slang bij het vullen hoog zodat de lucht bovenin de slang zit en niet in de CV komt. Koop een doorzichtige slang, als je die niet hebt, zodat je kunt zien wat er gebeurt.