Is dit asbest?

Bij het verbouwen van onze badkamer kwamen we een beplating tegen achter de schrootjes waarvan we ons nu zorgen maken dat het mogelijk asbest is.

We dachten dat het vezelgips was en hebben al een groot deel weg gesloopt. Nu in "hindsight" misschien toch niet zo slim. Nu kunnen we natuurlijk vanavond niet even snel een onderzoek laten doen dus misschien dat een kenner hier ons even gerust kan stellen (of niet)...

We hebben al even op internet rondgekeken, maar nergens is een foto van een soortgelijk (asbest)plaatmateriaal te vinden, en toepassing van asbest in de volledige binnenmuur van een badkamer blijkt onwaarschijnlijk te zijn.

De platen bevatten niet-brandbare vezels. De platen hebben aan de achterkant een lichte structuur, maar geen overduidelijke honingraat of wafelstructuur.

De badkamer is destijds in 1979 verbouwd.

Toegevoegd na 37 minuten:
De platen zijn 6-7mm dik en dus gebruikt zoals gipsplaten, dus tegen een houten frame gemonteerd

Picture for question
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De platen bevatten niet-brandbare vezels"
met de aanstekertest getest zoals in het antwoord van fremar? Staat er iets op? (cijfers, letters?) Ik kan je geen zekerheid geven,
maar tijdje geleden van dit soort platen naar de stort gebracht en daar deden ze er totaal niet moeilijk over, kon zo de rest of bouwafval bak in.
Ik denk daarom dat er geen asbest variant van dit soort platen zijn. Of ze letten totaal niet op bij de stort, ze hebben het echter wel snel bekeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ze gaan inderdaad gloeien met een aansteker er bij. Geen cijfers/letters of een merk kunnen vinden. Ik ga morgen uiteraard even langs een asbestsaneringsbedrijf om zekerheid te krijgen. Het kwaad is al geschied en een deel van de platen is al onvoorzichtig verwijderd en gefreesd om plaats te maken voor leidingwerk. En natuurlijk de kleine restanten met de natdroogzuiger opgezogen...

Antwoorden (2)

De vuurtest geeft soms ook uitsluitsel: asbestvezels kan je aan een breukvlak duidelijk zien zitten. Hou er eens een aansteker tegen. Smelten de vezels in het vuur weg, dan zijn ze nooit asbest. Blijven ze gloeien, dan gaat het waarschijnlijk wel om asbest.
7 jaar geleden
Op basis van kennis en ervaring zeg ik dat dit vrijwel zeker asbesthoudend plaatmateriaal is. En als dit zo is is het waarschijnlijk dat u door het sloopwerk een behoorlijke asbestverontreiniging heeft gecreëerd in de woning. De te nemen stappen zijn: een asbestinventarisatie uit laten voeren - een sloopmelding doen bij de gemeente - het asbest laten verwijderen door een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf. Wellicht kunnen wij wat voor u betekenen. indien u buiten onze regio woont kan ik een collegabedrijf adviseren. met vriendelijke groet Ingenieursbureau Mol te Wateringen.