Hoe kan het dat er een vleugellam kauwtje in mijn omheinde (stads)tuintje is terecht gekomen zonder te kunnen vliegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (4)

Mogelijk is hij vlak voordat hij in je tuintje terecht kwam vleugellam geraakt. Misschien ergens tegen het raam gevlogen?
bamibal
12 jaar geleden
Over het algemeen kunnen vogels in een uiterste krachtinspanning nog wel wat hoogte behalen door wat te fladderen. Indien de vleugel pijnlijk is zal hij hem zo weinig mogelijk gebruiken, waardoor hij (volledig) verlamt kan lijken. Wanneer hij bijvoorbeeld schrikt of een veilig heenkomen zoekt is het vaak nog wel mogelijk om over de omheining heen te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij niet uit de boom/nest is gevallen boven je tuintje, kan het zijn door fladderklimmen.
Als vogels hun vleugels niet kunnen gebruiken, kunnen ze nog wel op hoogte komen door van de ene tak op de andere te 'fladderen'. Als hij dan een zekere hoogte heeft bereikt, kan hij zo in je tuintje ge'fladderd' zijn.
Daarna was zijn energie verbruikt en hoopte hij op hulp uit de natuur, wat dat ook mag zijn. Misschien een zachte dood met hulp van een kat, of een lief mens die hem uit zijn lijden verlost?
Ivana
12 jaar geleden
Kan ook uit de bek gevallen zijn van een roofvogel, de valk en kiekendief komen ook in de stad voor.
Is de vleugel alleen lam of ook beschadigd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te zien is het een volwassen kauw waarbij de linkervleugel sleept en de veren zichtbaar beschadigd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het is heel goed mogelijk dat er 'ruzie' is geweest met een andere vogelsoort of een kat. Je kunt de dierenambulance bellen, die hebben hier ervaring mee!