Mijn keukengeiser slaat in de winter af bij het douchen. hoe kan dat?

Ik heb een kleine keukengeiser. De douche is ongeveer 6 meter verwijderd van deze geiser. Als ik de douche aanzet, wordt deze altijd weer koud als ik na eerst de warme kraan te hebben aangezet, de koude erbij meng. alsof de geiser dan afslaat. ik doe dan de koude kraan weer uit, en als het water weer warm is, meng ik er weer koud bij. dan gaat het wel goed. Met de keukenkraan heb ik dit probleem niet. Dit gebeurt alleen in de winter. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.3K

Antwoorden (1)

Je hebt een kleine keukengeiser en ik neem aan dat die ook het warme water levert voor de douche. Omdat de geiser klein is, zal hij niet moduleren (meer of minder gas verbranden als er meer of minder water doorheen stroomt). De geiser slaat dan gewoon af als er onvoldoende water doorheen stroomt. Dat is waarschijnlijk de reden waarom hij afslaat als je koud water gaat bijmengen. Door de koude kraan aan te zetten verlaag je de druk in de leiding en neemt de volumestroom van warm water ook af. Dat het in tweede instantie wel goed gaat wijst er volgens mij op dat het verschijnsel op de grens zit van afslag. In tweede instantie is misschien de warmwaterleiding voldoende opgewarmd waardoor hij net iets dikker is geworden, de weerstand net iets minder, en de doorstroming net iets meer. Net genoeg om de geiser niet af te laten slaan. Dit verklaart meteen waarom het alleen in de winter gebeurt: alleen dan is de leiding vooraf zo koud (en dus net iets te dun). Overigens kan het ook het afslagmechanisme in de geiser zelf zijn dat enigszins temperatuurgevolig is.

Het is waarschijnlijk zo dat het afslagmechanisme van de geiser te krap staat afgesteld. Ook is waarschijnlijk zo dat de koudwater aanvoerleiding naar de geiser te dun is om tegelijk warm en koud water van dezelfde dunne aanvoerleiding te laten trekken.