Ik ben erachter gekomen dat mijn huisbaas zonder toestemming aan andere mensen mijn kamer laat zien. Wat kan ik het beste doen?

Ik heb mijn huur opgezegd, dus de huisbaas laat andere mensen de kamer zien. Dit gebeurd als ik niet thuis ben. Hij stelt me hiervan niet op de hoogte. In het huurcontract staat ook dat dit niet mag.

Via andere huisgenoten ben ik erachter gekomen. Ik voel me hier niet prettig bij dat vreemde mensen zomaar in mijn kamer komen.

Hierover heb ik gebeld met de huisbaas maar hij komt met een antwoord dat hij het nog maar net wist dat er iemand kwam kijken en mij daardoor niet op de hoogte kon stellen.

Het slot van de deur mag ik volgens het contract niet vervangen, dit is tevens ook erg duur als je al van plan bent de kamer te verlaten.

Kan ik hiervoor aangifte doen bij de politie? Zo ja, wat gebeurd er dan?

Bedankt voor je reactie!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2K
amigo
12 jaar geleden
Ik heb hier geen verstand van dus ik kan je ook geen antwoord geven. Ik wilde alleen even melden dat ik me voor kan stellen dat je dit HEEL vervelend vindt. En voor hetzelfde geld had je bijv allerlei dure spullen rond slingeren, wie draait daar voor op als er iets weg is (en nog erger, wanneer merk jij dat?) Mogelijk kun je hem dat wel goed onder zijn neus wrijven, dat als jij aangifte moet doen van spullen die weg zijn dat hij dan in een HEEL lastig parket komt.

Antwoorden (4)

Dit mag natuurlijk niet. De huurbaas is dan ook in overtreding. Kan me voorstellen dat je niet prettig de deur uit gaan op deze manier. Zou niet gelijk aangifte doen maar wel contact opnemen met de politie. Ze kunnen je adviseren hierin.
Spreek verder af met je huisbaas dat hij je vanaf nu altijd moet bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt hier natuurlijk moeilijk over doen want erg netjes is het niet van je huisbaas, maar je moet het ook van zijn kant bekijken: jij gaat weg en hij heeft potentieel nieuwe klanten. Zorg dat hij je mobiel kan bereiken om in voorkomende gevallen snel actie te kunnen ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AdrieK: dat de huisbaas dat wil snapt iedereen, maar dat maakt niet dat hij zich niet aan de wet hoeft te houden.
De meeste huurcontracten bieden de verhuurder de mogelijkheid om in de laatste maand van de huurperiode het huis aan potentiële huurders te laten zien. Dus blijft alleen over dat de huisbaas jou op de hoogte had moeten stellen. Daar komt de politie echt niet voor in actie.
Het verweer van je huisbaas is in deze tijden van overal bereikbaar zijn ongeloofwaardig. Eén telefoontje is voldoende. Maar ook dan komen er mensen in je huis en de huisbaas hoeft niet te wachten totdat jij daar tijd voor vrijmaakt.
Zijn nadeel is dat als jij niet op de hoogte gesteld bent, het huis er minder mooi uitziet waardoor hij minder verhuurkans heeft. Wijs hem daarop en dan komen jullie er misschien wel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is logisch dat de huisbaas de kamer wil showen aan geïnteresseerden, maar zolang jouw huurcontract loopt is het jouw kamer en mag hij er alleen met jouw toestemming komen (tenzij er een dringende reden is als een lekkage of zo).
Die clausule wat het slot betreft is niet rechtsgeldig, maar om nu voor de tijd dat je er nog woont het slot te vervangen is misschien wat lastig (tenzij je een cilinderslot hebt, dan kun je bij een ijzerhandel een cilinder kopen, die in het slot stoppen, en als je weggaat ruil je ze weer om).
Je huisbaas heeft domweg met jou af te spreken wanneer je kamer bekeken kan worden, wat hij nu doet valt wettelijk gezien onder insluiping.
Aangifte doen kan wel, maar er zal niet zoveel mee gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jou huisbaas doet kan absoluut niet. Ik heb met ongeveer hetzelfde te maken gehad. Mijn verhuurder (eiste, ging dreigen) wilde mijn sleutel zodat ze ten alle tijde in mijn woning kon zodat mensen mijn woning konden zien. Ik heb geweigerd en een klacht bij de overkoepelende organisatie neergelegd. Ik werd in het gelijk gesteld en de verhuurder is op de vingers getikt. Je blijft ten alle tijde verantwoordelijk voor jou woning, tot het einde van de huurperiode is mij toen verteld. Sleutels hoef je dus nooit af te geven.

Hoe komt het dat jouw huisbaas een sleutel heeft?

Wat je kan doen is naar een overkoepelende organisatie stappen (als die er is) en een klacht indienen. Is die er niet, win dan advies in bij de Huurderscommissie. Of evt bij het juridisch loket.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat je zou kunnen doen is een webcam op de deur richten, en zo bewijs vergaren. Je kan er een rechtszaak van maken, maar aangezien je toch al weg gaat, gaat dit wel wat ver.

Vertel de huisbaas dat je hier absoluut niet van gediend bent en eis dat hij het jou vertelt. Als hij dit niet doet kan je melding bij de politie doen, maar ik weet niet hoeveel prioriteit dit heeft.