Hoe maak ik mijn inductiekookplaat schoon?

In onze nieuwe keuken zo'n mooie inductiekookplaat, maar volgens de handleiding mag ik 'm nergens mee schoonmaken, geen zeep, geen schuurspons.

Wat gebruik jij, en ziet je kookplaat er nog een beetje mooi uit na een tijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag !
ik gebruikte weleens van die brillendoekjes .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK ... die werken vergelijkbaar met microvezeldoekjes, is mijn ervaring ...

Het beste antwoord

Ik/wij gebruiken altijd JIF of soortgelijks, is hetzelfde als de echte dure inductieplaatreiniger, alleen vriendelijker geprijst.
En als er alleen vetspetters op zitten, beetje dreft op een doekje et voila.
Ik gebruik alleen een schuurspons als het echt muurvast ingebakken is.
Onze glasplaat ziet er nog steeds netjes uit, zonder krassen ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ha, die Edo;

Volgens mij zijn daar speciale, belachelijke dure schoonmaakmiddelen voor in de handel die je met een zachte doek opbrengt en weer verwijdert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik all of the above, plus een vlakschuurmachine als het echt hardnekkig is. Levert een lichte vervaging van de tekening op, maar hij is wel schoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vlakschuurmachine? Is dat niet een beetje overkill?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wil niet weten hoe goed sommige stoffen zich aan de kookplaat hechten. Zeker geen overkill.
Een vergelijkbare vraag is al eens gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/inductiekookplaat-reinigen-middelen-vooral-gebruiken.1998

Daar vind je vast een nuttig antwoord bij.

Toegevoegd op 16-05-2009 13:46:49
Ik heb de antwoorden op die andere vraag even bekeken. Er bestaan blijkbaar speciale inductiekookplaatreinigers, net als speciale schoonmaakmiddelen voor spinnenpoep, heb ik ook geleerd bij www.goeievraag.nl

http://www.goeievraag.nl/vraag/schoonmaakmiddel-gebruiken-muggenpoep-spinnenpoep-verwijderen.6286
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, stom he? Bij het stellen stond die suggestie er niet bij, maar *na* het stellen wel. Er stonden wel bruikbare antwoorden aldaar. (+1) voor je goede opmerking, Tonie
Antoni
14 jaar geleden
Ja, heel raar! "Inductiekookplaat" lijkt mij echt een woord, waar www.goeievraag.nl meteen naar gaat zoeken in de database van vragen, voor suggesties bij jouw vraag.
Ik heb mijn moeder hiervoor 1 liter Starcleaner van STB Cleaning Products en een MicroTuff Plus doek van Vileda Professional voor gegeven...

En dit werkt beter dan welk aanbevolen product dan ook...

Aan dit antwoord zit wel één groot nadeel: De Starcleaner is alleen per 450 liter te krijgen en de microvezeldoek van Vileda is alleen bij de groothandel te krijgen. En zelfs daar nog niet bij allen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben wel een emmer+mop van Vileda, heb ik gezien. En 450 liter is echt teveel, zoveel ruimte heb ik niet meer in de schuur....
Antoni
14 jaar geleden
Starbless, zit je in de inductiekookplaatreinigingsbusiness? Wat moet je nou met één verpakking van 450 liter schoonmaakmiddel? En waar bewaar je zo'n enorme fles? Heb je niet een komma verkeerd gezet, of een 0 te veel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordeel is wel dat het in cans van 25 ltr. zit. En dan moet je het voor goed gebruik ook nog 1:20 verdunnen... Maar probeer de microvezeldoek van de AH eens. Deze zijn op gebied van de consument na mijn eigen ervaring de beste. Of ga de plaatselijke Blokker stalken dat je de MicroTuff Plus doeken van Vileda wil hebben. Deze kosten inkoop alleen wel 3,88 ex. BTW p. st. bij de groothandel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antoni: Ik zit niet in de inductiekookplaatreinigingsbusiness...
Er is een niet te duur middel.Het lijkt op vloeibaar krijt, en ik koop het bij de Lidll. Ik denk dat je dat in Nederland ook krijgt.Het heet Bright and Shiny Glaskeramik reiniger.
Adres:Propack Gmbh, Boveristr.15. D-68526 Ladenburg ,Duitsland.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik toch maar een speciaal middel, de andere producten kunnen echt krassen geven, net zoals een schuurspons.. Zonde van je dure kookplaat!
"Voor grote en hardnekkige vlekken is een krabber ideaal.
Houd de krabber schuin en maak het vuil los door met de meszijde over het vitrokeramisch glas te krabben. Gesmolten materiaal zoals polystyreen, aluminium of plastic moeten onmiddellijk worden weggekrabd wanneer het nog warm is. Pas op dat u zich niet verbrandt. Als de kookplaat al was afgekoeld, moet u ze opnieuw opwarmen. Wanneer ze daarna is afgekoeld, maakt u haar schoon zoals hierboven werd beschreven."

Toegevoegd op 16-05-2009 13:59:58
Kies een speciaal product, maar dat hoeft natuurlijk niet het duurste te zijn van een bekend merk. Er zijn ongetwijfeld goedkope(re) versies, die net zo goed werken.