Hoe krijg ik mijn geiser weer aan de praat?

Ik heb een oude geiser van Nefit F2500 VE-3 met elektronische ontsteking. Volgens mij ligt het probleem bij de elektronische ontsteking, want deze gaat niet meer automatisch aan. Alleen als ik op het resetknopje heb gedrukt (zie foto). Als ik dan de warmwaterkraan aan doe dan gaat de ventilator aan en de ontsteking vonkt, het gas ontbrandt en we hebben warm water. Als ik vervolgens de warme kraan dicht draai, stoppen de vlammen echter de elektronische ontsteking blijft wel vonken. Op een gegeven moment slaat hij. Het lampje onder het resetknopje gaat dan branden. Wie weet wat er aan de hand is en wat ik hier aan kan doen?

Alvast dank voor uw antwoord.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt toch gewoon warm water, wat is het probleem?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Je hebt toch gewoon warm water, wat is het probleem?" Daarna zegt hij dat het resetlampje gaat branden en hij moet resetten. Hoe vervelend wordt het als je na elke keer de kraan te hebben gebruikt naar het ketelhuis moet lopen om de resetknop in te drukken..?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is inderdaad het probleem. Normaal gesproken ontbrandt het vanzelf en nu moet elke keer als ik warm water wil eerst op het knopje drukken. Dank voor je toelichting van de ernst van deze situatie Jackinthebox :-)
Ivana
9 jaar geleden
Zou je niet even contact opnemen met een 'gasman'. Er zal schoongemaakt moeten worden en dat moet je niet zelf doen, dat is vakwerk.

Antwoorden (2)

Deze Nefit wordt d.m.v. een elektronische regeleenheid aangestuurd. Waarschijnlijk, en meest voor de hand liggend, is deze unit defect. Het feit dat je steeds de reset knop moet gebruiken geeft al aan dat het volgproces niet goed verloopt.

Het is dus een eenvoudig te verhelpen storing; vervang de regelunit door een nieuw of gereviseerd exemplaar. Andere oorzaken zijn vrijwel uit te sluiten, de gastoevoer is OK, dus het gasblok werkt zodra de gastoevoer wordt geopend.
De ontsteking vonkt, wordt dus aangestuurd, = OK.
De waterdruk membraam voor de gastoevoer is niet lek, de gastoevoer wordt correct geopend. (je hebt warm water) = OK
De temperatuurregeling functioneert naar behoren, het water wordt niet te heet of te koud, de temperatuurregeling = OK.
Dus ook de meetsensoren werken naar behoren.

De regelunit start steeds vanuit een soort zelftest waarbij alle elektronisch geregelde onderdelen voortdurend worden gecontroleerd op hun werking. Blijft de regelunit hangen in die zelftest dan ...... geen warm water. Na een reset zal het eerst nog wel lukken maar meestal na verloop van tijd werkt ook de reset niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik kan nu weer wat gerichter naar een oplossing zoeken!
In het vorige antwoord is minstens één sensor over het hoofd gezien, de drukverschil schakelaar.
In ieder geval moet je eerst de installatie handleiding er bij halen.
Bij dit type geisers is de afvoer van verbrandingsgassen heel belangrijk voor de veiligheid, de beveiliging grijpt dus heel snel in. Begin met het uitzuigen van de brander, en het reinigen van de warmtewisselaar. Controleer, of er niets in de afvoer zit.
In de handleiding staat een summier lijstje met storingen. Een vakman erbij halen kost meestal een nieuwe UBA, want de storing opzoeken is erg complex.