De volgende tip komt van een zeilmakerij, misschien heb je er iets aan.

De behandeling en het onderhoud van dacron zeilen.
Zeilen moeten zodanig worden gevouwen of opgerold, dat er een minimum aan scherpe vouwen ontstaat. Met scherpe vouwen oppassen. Bij het uittrekken van de vouwen wordt die vaak scherper en ontstaat makkelijk een scheurtje in het doek. Vooral bij het hardere doek van wedstrijdzeilen. De vouw er losjes (of luchtig) uitschudden gaat beter.
Zeilen die van dacron polyester vezels zijn vervaardigd, moeten worden opgeborgen in een goed geventileerde en schone bergruimte, en vocht dat schimmel kan veroorzaken moet zoveel mogelijk vermeden worden.
Alhoewel schimmel geen invloed kan hebben op de sterkte van dacron weefsels, kan het wel vlekken veroorzaken, die moeilijk te verwijderen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij vouwen gewoon de haarfohn luchtig langs de achterkant heen en weer halen op ongeveer 25 a 30cm
Succes!