Wat is een natuurlijke manier om binnenshuis de luchtvochtigheid hoger te krijgen?

Dus een andere manier als door luchtbevochtigers te plaatsen.

Het wordt weer kouder en dus bij mij in huis ook droger. Elk jaar weer een terugkomend verschijnsel.
Dit keer zoek ik naar een natuurlijke oplossing.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4K

Het beste antwoord

Door het verwarmen van het huis, maak je het huis van binnen droger.
Bakjes water ophangen aan je verwarmingsplaten, helpt vrijwel niets.
Planten in je huis zetten, helpt ook maar een klein beetje, immers veel kamerplanten hebben leerachtig hard blad en die verdampen erg weinig.
Zo zijn er wel meer van die dingen die slechts een beetje helpen.
Wat echt helpt, is een luchtbevochtiger, die kan je naar behoefte instellen en aanvullen.
Maar is niet natuurlijk.
Wat echt helpt, een flink tropisch aquarium in je kamer, die verdampt 10 tot 15 l. water per week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welkom terug Ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je!

Andere antwoorden (6)

Een natuurlijke manier om de luchtvochtigheid te verhogen is het houden van groene planten. Deze verdampen water via het blad....

Toegevoegd na 2 uur:
Planten zijn goed voor de luchtzuivering in een ruimte, maar niet iedere plant heeft het vermogen om evenveel lucht te zuiveren.

Onderstaande planten zijn gerangschikt op hun vermogen de lucht te zuiveren, vocht in de atmosfeer te brengen, resistentie tegen ziekten en ongedierte, en op mate van verzorging. Zo weet je precies welke planten het beste tot zijn recht komen in uw binnenmilieu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een manier is radiatorbakjes ophangen. Deze hang je gewoon aan de radiator en hierdoor zal het water verdampen en worden opgenomen in de lucht.

Een schaal met water zou in principe ook gewoon kunnen.

Echter is de beste manier toch echt een luchtbevochtiger. Dit zorgt voor een optimale luchtvochtigheid.Duur is het ook niet, je kunt ze tegenwoordig al voor €50 krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder kan ik je nog wel wat tips geven:

Voorkomen van droge lucht kan door:
- Het ophangen van waterbakjes aan de verwarming. (reeds dus genoemd)
- De badkamerdeur na het douchen op een kier laten staan.
- De temperatuur niet boven 20 à 21°C laten komen.
- Het huis voldoende luchten.
- Geregeld stof afnemen.
- Planten neerzetten die water verdampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke planten verdampen meer water dan andere?
Hoe komt het dat stof afnemen invloed heeft op de luchtvochtigheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boven mij staan "groene planten." Stof is heel droog en als ik me niet vergis zou dit dus erg veel vocht opnemen. Indien er dus veel stof licht, gaat er hier ook weer vochtigheid inzitten. Let trouwens wel op dat het "luchten" van je kamer niet met extreem droog weer moet, maar juist tijdens een regenbui o.i.d. (dan is de luchtvochtigheid zo goed als 100%.). Bij sneeuw is het juist véél lager (door condensatie van de lucht, wat neerslaat op de grond). Volgens deze site ( http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/51645-verbeter-je-gezondheid-met-planten-in-huis.html) geldt het volgende:
"Planten kunnen de luchtvochtigheid met ongeveer 5% verhogen." Ik denk dat je echter voor een goed (constant) resultaat toch een luchtbevochtiger zult moeten aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enkele voorbeelden volgens die site: Goudpalm brengt veel vocht in de lucht en verwijderd giftige stoffen uit de lucht Sierlijke dadelpalm verbetert de luchtvochtigheid Krulvaren verwijderd chemische stoffen en werkt luchtvochtigheid verhogend. Vaantjesplant verhoogt de luchtvochtigheid en zuivert de lucht van aceton, alcohol, benzeen, trichloorethyleen en formaldehyde.
Ik weet natuurlijk niet, of het in je interieur past, maar je hebt van die bollen, waar water overheen loopt in een grote schaal. Ik heb er zelf één, al meer dan 20 jaar, en hij heeft één keer een nieuw waterpompje nodig gehad.

Je vindt ze onder andere bij tuincentra en bij bijv. Otto en Heine : natuursteen, geglazuurd steen, of glanzend metaal.

Afgezien van het decoratieve aspect is het gekabbel heel rustgevend, en zodra de verwarming aangaat, moet ik vaker bijvullen, dus het bevochtigt duidelijk ook de lucht.

(Bovendien drinkt m'n kat er graag van, maar die is er véél korter dan m'n bol.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je was drogen op een wasrekje in plaats van een wasdroger te gebruiken. frisse geur in huis en hogere luchtvochtigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat de douchedeur open tijdens / na het douchen.
Laat het water in de fluitketel een halve minuut doorkoken en verdampen.
Groene planten (regelmatig water geven!), was laten drogen in huis.
Zelf voldoende drinken, dan heb je minder last van de droge lucht.
Dikke trui en pantoffels aan, dan kan de verwarming 2 graden lager.
Regelmatig je huis luchten.
De afzuigkap niet gebruiken als je iets kookt waar vel waterdamp maar geen vet en vieze luchtjes bij vrijkomen.

De meeste dingen zijn sowieso goed voor jezelf en/of het milieu, ook als je geen last hebt van droge lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf nog schoorsteenkachels in huis, en heb hier altijd een bakje water opstaan, moet aan het einde vd dag altijd bijvullen, dus verdampt wel degelijk.