hoe kan je ventileren in de winter.. als je bv n raam of deur openzet gaat de verwarmde lucht naar buiten en moet je de verwarming steeds aan en uit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit kan natuurlijk niet bij iedereen, maar als je een kamer hebt die je niet of nauwelijks gebruikt, daar het raam op een kier zetten en de deur van deze kamer zoveel mogelijk openlaten. Dan krijg je geen rechtstreekse kou binnen. Mocht het te koud worden gewoon deur even dichtdoen. Ik rook veel en woon in een flat. Het helpt enorm zonder dat ik rechtstreeks in de kou zit. Toegevoegd na 1 minuut: Ik heb in die kamer overigens geen verwarming aanstaan. Dat zou zonde zijn. Maar zoals ik al zei, niet iedereen heeft een kamer over.

Het is juist goed om een raampje open te zetten. Doordat het vocht niet wegkan zal de lucht veel klammer worden en kouder aanvoelen. Als je steeds je verwarming aan en uit zet zal dit extra energie kosten om alles steeds weer op temperatuur te moeten krijgen. Kies indien mogelijk voor een raampje of een deur waar geen wind opstaat. Anders kun je er nog een gordijntje oid voorhangen om de meeste tocht te weren.

Een kwartier een raam geheel open zetten is voldoende om de lucht in een kamer te verversen. Langer hoeft het raam niet open te staan om de ruimte te vullen met frisse lucht. Laat je het raam langer open staan dan koelt alles wat in de kamer aanwezig is af. Meubels, lampen, vloerbedekking, maar ook muren, vloer en plafond, verliezen warmte die je later weer moet aanvullen. Het kost extra gas als je de kamer weer op temperatuur brengt. Daarom ventileer je 's morgens, voordat je de verwarming weer hoger zet (die tijdens de nacht) op een lagere stand staat. Door het ventileren en vervangen van de lucht in de kamer verlies je energie, maar dat is betrekkelijk weinig omdat voor het opwarmen van lucht maar heel weinig energie nodig is. Als je (bijvoorbeeld bij een verhuizing) in een ander huis gaat wonen en je zet de verwarming aan, dan ben je gas kwijt aan: A. Het opwarmen van de lucht in het huis. Dit is maar weinig omdat lucht maar een lage soortelijke warmte heeft. B. Het opwarmen van alles wat in het huis staat plus de (binnen)muren, vloeren, plafonds, trappen en dergelijke. Dat kost meer gas omdat vaste stoffen een hoge soortelijke warmte hebben. Maar het voordeel is, dat als alles op temperatuur is het geen energie meer kost. C. Het warmteverlies door ramen en buitenmuren omdat het buiten kouder is dan binnen. Zoals het water in een rivier van hoog naar laag stroomt, stroomt warmte door ramen en buitenmuren van binnen naar buiten. Dit kost kapitalen als je niet goed isoleert.

ik doe altijd een snelle luchting door alles tegen elkaar open te gooien ,wel maar een minuut en als het hard waait niet te ver open zetten.zo heb je toch vrisse lucht maar kan de verwarming niet lang afkoelen dus ook niet veelop te warmen .zo kun je het een paar keer per dag doen en dan kijken of het verschil maakt.

Bronnen:
Ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100