onverklaarbare hoge energierekening, waar kan dit aan liggen?

Mijn maandelijkse termijnbedrag is 135 euro per maand. Het huis is voordat ik het ging huren gerenoveerd. Ik ´woon´ alleen in het huis. Ik ben er 1 keer per week en ik slaap er niet. Ik heb geen gasfornuis en het enige elektrische apparaat dat er staat is een televisie. Wanneer ik er niet ben (6 dagen per week) staat de verwarming op 15 of op 7 graden. Hoe kan mijn energierekening zo hoog zijn?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik heb contact opgenomen met de energiemaatschappij. Ik heb opnieuw de standen doorgegeven van mijn verhuisdatum (langer dan een jaar geleden) en de recente meterstanden. Volgens hen schelen deze meterstanden niet veel van de geschatte meterstanden en zal mijn termijnbedrag ongeveer hetzelfde blijven. Bovendien staat op mijn jaarafrekening dat ik bijna 200 euro moet bijbetalen. Van geld terug of verlaging van het termijnbedrag is dus geen sprake. De energiemaatschappij kan mij geen verklaring geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.1K
Cryofiel
12 jaar geleden
Door de wietplantage van je buurman die jouw stroom aftapt? Serieus, wat wij nodig hebben om iets zinnigs te kunnen zeggen, zijn de *verbruikswaarden* waarop het bedrag is gebaseerd. Die zouden erbij moeten staan. Dus zoek even op hoeveel m³ (of kuub) gas je volgens die berekening per maand of per jaar zou verbruiken. Doe hetzelfde voor de hoeveelheid kWh (of kWu) elektriciteit. Zet die getallen hier neer, dan kunnen wij zeggen of ze realistisch zijn. Oh ja: hoe lang woon je daar al, en wat was bijvoorbeeld twee jaar geleden je termijnbedrag en je verbruik (m³ en kWh)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk als je weggaat of thuiskomt of de meter loopt. Lekt er geen warmwaterkraan? Sluit als het niet vriest elektra en gas af. Kijk of dat effect heeft. Sluit eens op een avond de elektra af en kijk of ergens anders het licht uitgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon daar sinds 25 februari 2010. De beginstanden op die dag zijn:
elektra: 2567
gas: 12971 De standen op 10 november 2011 zijn:
elektra: 3602
gas: 14411 Dus volgens de meterstanden in ongeveer 20 maanden tijd een verbruik van 1033 (elektra) en 1440 (gas) en elke maand een rekening van 135 euro.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank voor deze informatie, en voor de toevoeging aan je vraag. Jouw verbruik per jaar is dus ongeveer:
--  600 kWh
--  850 m³
Jouw maandbedrag: méér dan € 135 (je moet bijbetalen). Ter vergelijking mijn verbruik van de afgelopen jaren:
--  1500 kWh
--  1500 m³
Mijn maandbedrag: ongeveer € 100. Met een aanzienlijk hoger verbruik betaal ik dus duidelijk minder per maand. Jouw kosten liggen dus niet aan je verbruik, dat is daadwerkelijk lekker laag - zoals verwacht. Geen technische problemen (lekkages, aftappen) dus; dat is alvast een fijn idee. Waarom dan toch zo duur? Het enige dat ik kan verzinnen, is dat je een duur contract hebt. Kijk eens rond op de diverse vergelijkingssites. Daar kun je jouw persoonlijke verbruik invullen. Maak geen gebruik van de standaardwaarden die die sites vaak voorstellen, maar kies voor de mogelijkheid je jaarverbruik in te typen - dat ken je immers. Je krijgt dan een lijst met aanbieders en wat die aan kosten rekenen. Ik ben zelf erg te spreken over gaslicht.com , maar er zijn er veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik op de website van mijn energieleverancier kijk en mijn jaarlijkse verbruik intik dan zou het 30,05 euro per maand kosten.pff..Ik heb de energiemaatschappij verzocht nogmaals naar de opgegeven standen te kijken en opnieuw te berekenen. Misschien rekenen ze niet helemaal terug naar februari 2010.
Als blijkt dat er teveel in rekening is gebracht sinds de verhuisdatum, 25 februari 2010, kan ik dan het geld terugkrijgen vanaf die datum of is het weggegooid geld dat ik niet meer terugzie?
Cryofiel
12 jaar geleden
Misschien hebben ze gedacht dat jouw verbruik het jaarlijkse verbruik is, terwijl het in werkelijkheid het verbruik gedurende 20,5 maanden is. Houd er wel rekening mee dat mijn berekening uit mijn vorige reactie te simplistisch is: die ruim anderhalf jaar omvat twee zomers en slechts één winter. Met name het gasverbruik is in de winter natuurlijk veel hoger dan in de zomer, en daar heb ik nu geen rekening mee gehouden. Maar goed, een herberekening kan geen kwaad. Eigenlijk zou je moeten zien of je nog meer standen hebt, met ongeveer 12 maanden ertussen - zodat je elke maand netjes één keer meetelt, en niet (zoals ik nu deed) onterecht middelt over meer zomer en minder winter. Ik denk dat je wel om een herberekening kunt vragen, met teruggave mocht je inderdaad te veel hebben betaald. Dit is minder dan twee jaar geleden, dus zo gek is het niet om teruggave te vragen. Als het nu meer dan vijf jaar geleden was, dan lag het misschien anders, maar gelukkig heb jij tijdig aan de bel getrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik me afvraag: als jij er echt maar 1x per week bent, waarom staat dan de hele week de kachel aan?

Antwoorden (7)

Voor een eenpersoons huishouden is dit teveel. Je zou kunnen nagaan hoeveel de vorige bewoners hebben verbruikt, ik heb het idee dat jou maandafrekening nog steeds op hun verbruik is afgesteld. Je zou dan aan het einde van het jaar een bedrag terug krijgen voor hetgeen je niet hebt verbruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je termijnbedrag 135 euro is, wil dat nog niet zeggen dat je ook voor 135 euro verbruikt. Pas aan het eind van het jaar komt de werkelijke afrekening. Als dan blijkt dat je inderdaad weinig gebruikt, wordt je termijnbedrag verlaagd en krijg je het teveel betaalde terug.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goed leest, kun je lezen dat deze persoon 200 euro moet bijbetalen: Bovendien staat op mijn jaarafrekening dat ik bijna 200 euro moet bijbetalen. Van geld terug of verlaging van het termijnbedrag is dus geen sprake. De energiemaatschappij kan mij geen verklaring geven. Kan zijn dat dit er toen nog niet bij stond. Nu dus wel haha.
bamibal
12 jaar geleden
Dat is er later pas bijgezet.
Voor het bepalen van de hoogte van de rekening wordt gekeken naar de vorige jaren. Ik neem aan dat jij pas in dat huis woont, en dan wordt naar het verbruik van vorige bewoners gekeken, Je kunt met energiemaatschappij contact opnemen, en vragen of ze het bedrag verminderen
12 jaar geleden
Kijk ook eens na de bijkomende kosten, vastrecht en transportkosten enz enz, die is voor elke aansluiting hetzelfde, of je er alleen woont of met zijn vijven. En kontroleer ook eens alle aansluitingen of die kloppen, is er geen stroom naar de schuur waar ook andere gebruik van kan maken of is er misschien niet een buurman die perongeluk jouw stroom gebruikt door de renovatie een stopkontakt naar zijn kant is gegaan.

Ik geef maar een paar voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je geen gas aansluiting hebt en enkel electra? Schrijf alle electrische apparaten die "on line" staan op. Schakel je een voor een in en controleer bv na één uur wat de meter heeft gedaan. Ik ben bang dat je een half kapotte koelkast hebt aanstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen gasfornuis en het enige elektrische apparaat dat er staat is een televisie. De persoon hééft geen koelkast. En langs de tv lopen ben je ook zo mee klaar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat de persoon er dan goed aan doet om zijn huis ter beschikking te stellen aan iemand die het hard nodig heeft. Zo te lezen houdt hij het huis gewoon onnodig in zijn bezit en dat met deze woningkrapte!
Dit bedrag is inderdaad veel te hoog voor een eenpersoons huishouden. Zelf zet ik de verwarming altijd op 10 graden, als ik niet thuis ben. Gezien het feit jij maar 1 x per week thuis bent, raad ik je aan dat ook te doen. Zeker als je in een ongeisoleerd huis woont. Ook kun je navraag doen bij het energiebedrijf over het ijken van de meter. De meter wordt dan geijkt op kosten van ongelijkheid. Dit betekent dat de kosten voor u zijn als de meter de standen correct weergeeft en voor het energiebedrijf als dat niet het geval is.
12 jaar geleden
Dat hebben ze nu over een jaar berekend terwijl dit 20 maanden zijn.Dus nu hebben ze 20/12 per maand berekend(geschat).Dat is het nadeel als je de jaarlijkse meterkaart(en) niet invult of per email verstuurd,dan schatten ze je voor een veel hoger verbruik.Dat was mij hier ook overkomen. Wat ik hier zelf nog kan bedenken als je een cv hebt is deze wel goed bijgevuld.Anders kan deze misschien ook de veroorzaker zijn van het hoge gas/elektraverbruik.