Wat is zuiniger qua verwarming in huis?

Wil ik zo zuinig mogelijk doen met mijn verwarming, kom ik op internet overal dezelfde tips tegen, maar niet het antwoord wat ik zoek.

1. Mijn verwarming staat op 19,5 graad, nog een graadje lager gaat hem echt niet worden.
2. Mijn huis is redelijk goed geïsoleerd. Dubbele beglazing overal, geen tocht door kieren bij ramen ofzo, of zelfs brievenbus, overal ventilatieroosters.

Ik heb voor de duidelijkheid even de plattegronden bijgevoegd. Want ik vraag me het volgende af.

Zoals je ziet heb ik naar mijn woonkamer een kleine Entree, hier is een verwarming.

Wat is dan zuiniger/beter?
Verwarming aan in Entree, want isolatie richting woonkamer is er niet, denk ik dan en anders komt er in de Entree koude lucht en heb ik niks aan de isolatie. Maar is het dan beter/zuiniger om die deur dan open te houden of juist dicht.

Zelfde geldt voor rest huis.

We zitten vaak in de keuken (grote keuken), de portiek richting tuin, staat de honden bak en is de wc, in de woonkamer is maar 1 verwarming (onder het raam aan de voorkant) Denk eigenlijk dat deze verwarming niet genoeg is voor de grootte van de woonkamer.

Wat is dan zuiniger, in al deze ruimtes staat de verwarming dus aan.

Deuren open, of deuren dicht.

En los van zuiniger, hoe hou ik het best mijn woonkamer warm, deuren open vanaf verwarmde ruimte erom heen, of juist deuren dicht.

En boven? minder verwarming aan, trapdeur gesloten.

Ik hoor graag jullie advies.

Picture for question
12 jaar geleden
in: Wonen
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er geen compleet antwoord op, maar wel één goeie tip: zorg voor ventilatie. Dus, hoe raar het ook klinkt, zet een raampje open! Ik zet zelf 2 van die bovenraampjes op een kiertje (vinger tusssen raam en kozijn is genoeg). Dat scheelt ons een kwart of meer in de stookkosten. De logica: frisse, drogere lucht is makkelijker te verwarmen dan vochtige lucht (en lucht wordt snel vochtig als je er een potje in gaat zitten ademen zonder ventilatie). Dit verlaagde onze stookkosten van 40 naar 30 euro per maand (wij stoken maar één ruimte van 4,5 x 4,3 meter).
sterredag
12 jaar geleden
Ik heb van die ventilatieroosters, ze staan allemaal op een kiertje (met vinger gevoeld of er nog frisse lucht doorheen kwam) Heb het idee dat de lucht wel erg snel afkoelt als ik ze helemaal open laat staan. Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik niet mee kunnen experimenteren, want wij hebben geen roosters, alleen raampjes. Maar de werkelijke ventilatieopening die wij gebruiken is klein, want ik steek m'n vinger verticaal tussen glas en kozijn, dus de spleet tussen onderkant glas en kozijn is misschien een halve centimeter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar staan die verwarmingen dan op die plattegrond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel, ik snap dat die dingen niet op een plattegrond kunnen staan, maar je kunt toch evt een kruisje zetten waar een verwarming is?
sterredag
12 jaar geleden
ik had niet het idee dat dat belangrijk zou zijn eigenlijk. Behalve dan voor de woonkamer, omdat tie best groot is, daarom heb ik dat aangegeven. Vanaf voordeur, aan de muur rechts, in het portiekje aan de muur links (niet voor de kastdeuren of wc deur), in de keuken onder het raam.
sterredag
12 jaar geleden
plaatje B.G. ff aangepast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf zou zoveel mogelijk de deuren dicht houden.
In de andere ruimten (dan de kamer) de verwarming ietsje kouder zetten, zodat er niet steeds zo'n koude binnenkomt als je door de deur gaat. En inderdaad heb ik ook altijd een kiertje van het rooster open (hoeft niet helemaal open als het zo koud is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn Advies|
Er zou in de huiskamer een extra radiator bij kunnen daar het veel te karig is voor die oppervlakte.Want er verdwijnt nog ook een hoop warmte door dat trapgat.
sterredag
12 jaar geleden
Ja dat is ook de bedoeling, maar daar heb je toch ff wat geld voor nodig en tot die tijd vind ik het wel fijn om te weten wat ik dan het best kan doen.

Het beste antwoord

Ik kan een aantal stukken van je vraag wel beantwoorden denk ik.

Die entree (is nl toch moeilijk te zien) is neem ik aan de verbinding naar buiten. Ik zou zeggen: verwarming daar uit en deur naar de woonkamer dicht, OMDAT je elke keer alle warmte verliest als je de voordeur opendoet en als je dus de deur naar de woonkamer openhebt, verlies je dan OOK warmte uit de woonkamer en/of de verwarming van de woonkamer OF de entree moet die verloren gegane warmte weer aanvullen.

Simpel gesteld moet je zo veel mogelijk deuren dicht houden als je zuinig aan wilt doen en dan ALLEEN stoken waar het echt warm moet zijn. Loop je van de ene ruimte naar de andere verlies je dan iets warmte naar die ruimte maar dat is nog altijd minder dan die ruimte de hele dag op temperatuur houden. En hoe kleiner de ruimte die je warm wilt houden hoe minder je hoeft te stoken.

Heel extreem: ga je de hele dag op de wc zitten (als je daar een cv hebt) met de deur dicht hoef je bijna niet te stoken om het warm te houden.

Verder, itt wat ik bij een opmerking zag: probeer het vochtgehalte wel rond de 45-50 te houden. Droge lucht verwarmen kost mogelijk minder geld maar het is heel slecht voor je huid en je luchtwegen dus....

Heb je verder een algemene thermostaat?
Je schrijft dat de cv in de woonkamer mogelijk niet groot genoeg is maar 19,5 zou hij moeten redden

Toegevoegd na 6 minuten:
sorry ik moest even de tekening bekijken en dat kon alleen zo.

Ik zou beneden keuken en woonkamer verwarmen (anders zit je wel heel beperkt) en DAN de deur ertussen openlaten.

Maar trek je je terug in de keuken, doe dan die deur dicht en zet de verwarming in de woonkamer laag.

Boven zou ik alles uitzetten (behalve evt de badkamer, die heb ik zelf standaard aan, ik heb ZO''N hekel aan een koude badkamer, na jaren er één gehad te hebben waar het vroor....). Maar doe je echt zuinig zet je die ook uit en een uur voor je gaat douchen aan (en dan allemaal na elkaar douchen, niet de helft in de ochtend en de helft in de avond, dan moet je 2x opwarmen daar).

En ik zou het meten. Gewoon 3 dagen systeem 1, gasverbruik opschrijven van 19-22 uur(bijv, dus na het koken en voor douchen ed) en dan systeem 2 en weer gasverbruik noteren. Wel opletten dat de buitentemp en wind niet HEEL anders zijn
amigo
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Ik vind je suggestie om het testen, eigenlijk nog het meest slimmen. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb idd 1 centrale thermostaat die hangt in de woonkamer op een plek waar het gemiddeld warm is (dus niet op de koudste plek en niet op de warmste plek) Het is gewoon die hoek erin wat het lastiger warm te maken is, idd wat vorige persoon ook zei, je verliest warmte door trap heen (beiden zijn af te sluiten met deur, dat dan weer wel) We zitten idd veel in de keuken en ook veel in de woonkamer, dus die deur openlaten en verwarmen is dan gewoon het beste denk ik dan. De hal (naast de keuken) deur staat altijd op een kier, omdat daar hond zijn eten en drinken staat. Ook is hier een wc zonder verwarming en als vrouw met de koude billen op de bril is echt niet tof, dus die verwarm ik ook, omdat dan de wc ook verwarmt wordt (enigszins) Ik vind het lastig, op het moment wordt de entree wel verwarmt, omdat de isolatie naar de woonkamer nu eenmaal minder is dan naar buiten. Kortom, stel er zou niemand in en uit lopen, dan vermoed ik zelf dat het zo beter is, omdat ik anders een hele koude entree krijg die niet goed isoleert naar een woonkamer die al wat lastiger goed warm te krijgen is. Wij doen eigenlijk dus in principe niet beiden deuren tegelijkertijd open. (tussendeur dicht houden tot buitendeur gesloten is) En regelmatig dus gewoon achterom lopen, daar staat de zon op het huis en verlies ik dus het minst snel warmte. Of het allemaal nou het meest handig is? Ben er onlangs achter gekomen dat we ook last hebben van tocht in de woonkamer, maar dat gaat gemaakt worden door de woningbouw gelukkig. Ik laat iig nu de keukendeur gewoon open (twijfelde daar echt over, of die nou beter dicht kon of niet)
amigo
12 jaar geleden
succes, ja ik ben zelf ook van het testen en als je dat een beetje netjes in een schrift bijhoudt kun je best een conclusie trekken na een paar weken. O ja, en wat ik nog vergat (ik heb zelf een tochtend oud huis trouwens), heb je fatsoenlijke gordijnen die je dicht doet, zelfs al heb je dubbel glas verlies je toch warmte door koude straling, bij mijn enkele glas weet ik zeker dat als ik met een blinddoek op, op 1 m van de ruit ga zitten ik kan voelen of het gordijn open of dicht is. Bij open voelt het of er een blok ijs voor mijn neus staat (bij wijze van). Dat is bij dubbel glas wel beter maar je hebt het vast wel
Dat is dezelfde reden (ga ik even moeilijk doen) dat als je zo'n sjieke chronoterm hebt die in de ochtend je kamer op 20 graden stookt als jij hem op 19 instelt. Dat doet hij omdat de meubels en muren dan koud zijn en dan voelt het koud aan al IS de lucht echt 19 graden.
Dat is ook een soort: "koude straling". Ook hier weer maar als bij mij de verwarming uit gaat om 23 uur voel ik dat meteen, de lucht is dan nog gewoon net zo warm maar ik mis de straling van de platen en dat scheelt heel veel gevoelsmatig
sterredag
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreidde antwoord.... het mooie van het hele verhaal is intussen dat de woning bouw een extra verwarming gaat bijplaatsen omdat er meer mensen geklaagd hebben over hetzelfde probleem :) Gordijnen zijn hier idd bijna geheel dicht en ik heb dubbele beglazing en goed geisoleerde randen wat bat betreft heb ik gewoon weinig te klagen. Nu is inmiddels de tocht ook verholpen en ik merk nu al dat dat enorm scheelt!! Bij deze de 10 punten voor jou