Waarom kloppen de afmetingen bij specificaties vaak niet?

Ik ben zelf 1.92m lang.

Maar als ik in me bed lig van 2.00m is dat toch net iets te klein.
En ik heb een 2 persoonstent, die zelfs 2.20m is maar toch moet ik dan diagonaal gaan liggen om languit te kunnen liggen (die 2.20m is dus de binnenmaat van de binnentent, NIET de buitenmaat want dat zegt namelijk niets over de ruimte binnenin).

Is dit eigenlijk een vorm van oplichting?
Of heb ik dat verkeerd?

(Ik zie het zelf als een vergelijkbare met een huis wat je koopt waarvan dan de tuin ineens 3 meter korter blijkt te zijn, dan in de beschrijving stond, dat is ook oplichting)

Toegevoegd na 18 minuten:
Vergeten te vertellen:

Mijn kussen hangt altijd half het bed af, om extra ruimte te creeren :P
(het zit er wel een beetje raar uit, me broer had er ooit een filmpje van gemaakt toen ik lag te slapen, maarjah dat maakt mij niet uit)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jamaar dat is ook maar een voorbeeld he?

Antwoorden (7)

De afmetingen bij die producten zijn vaak de buitenmaten. De afmetingen van hoe de producten van binnen zijn komen dan niet overeen met wat je denkt. Als je tent 220cm is, is dat de buitenmaat. De binnenmaat kan dan bijv. 200cm zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had er nou juist bij gezet dat het de binnenmaat is he? :P
Wel goed lezen voordat je antwoord geeft ;)
(voordat ik die vraag stelde kwam ik namelijk die tent in de zak nog tegen in de garage, en heb ik ff de binnenmaat opgezocht, die dus niet bleek te kloppen en zo kwam ik op deze vraag)
De maten kloppen wel, maar je ligt nooit klem met je hoofd tegen het hoofdeinde. Altijd iets er vanaf. Dus eigenlijk moet je nog 20 cm. bij je lengte optellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen wonder dat een bed van 2 meter te klein voor je is. Je hebt namelijk zowel bij je hoofd als bij je voeten extra ruimte nodig, en meer dan aan beide kanten 4 cm. Ik denk dat jij wel een bed van 2.20m nodig hebt. Je ligt immers ook niet de hele nacht stil. Bovendien heb je als je gemeten wordt je voeten haaks staan, omdat je op de grond staat. Als je gaat liggen, zullen je tenen meer ontspannen gaan liggen/hangen, zodat je nog een beetje langer bent, alsof je op je tenen staat.
En bij een tent heb je last van het feit dat hij bij de randen heel laag is. Dan heb je dus inderdaad ook meer ruimte nodig, omdat je anders het tentdoek in je gezicht hebt.
Ik denk dat je dit soort dingen van tevoren moet uitproberen voor je het koopt. Gewoon in de winkel op het bed gaan liggen, of in de tent. Dat hebben wij ook gedaan, je moet toch weten of het lekker ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bed van 2 meter is ook echt 2 meter lang. Het klopt dat dat te klein voor je is. Je kussen is zeg maar zo'n 30 cm en je ligt halverwege met je hoofd. Van de 2 meter kan je dan meteen 15 centimeter afhalen aan de bovenkant, die je niet gebruikt. Bij je voeten geldt hetzelfde. Om lekker te liggen moet je deken niet direct van je voeten onder je matras verdwijnen, maar een beetje speelruimte hebben. Zo snoep je ook van de onderkant een paar centimeter.

Je bent dus bij de aankoop van je bed verkeerd geadviseerd. Volgende keer een van 220 proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal is een bed van 2 meter juist iets langer, door hoofd en voeteneind. :-P
2 meter is de maat van de matras. Zo paste mijn 2 meter bed dus net niet in een kamer van 2 meter breed.. (zonder voeten eind wel) En inderdaad voor 220 gaan, hoeveel 210 ook net goed zou moeten zijn. Ik ben even lang en heb nu 210, is goed maar ga volgende keer toch naar de 220.
Als je in bed ligt, staan je voeten niet meer haaks t.o.v. je benen, maar staan dan schuin. Hierdoor wordt je totale lengte al gauw 10 centimeter langer. Ook lig je meestal niet helemaal met hoofd tegen het hoofdeind. Om comfortabel languit te liggen heb je dus meer dan 2 meter nodig.

Bij een tent is het zo, dat de wanden schuin lopen. In de uiterste hoekjes, op de grond gemeten, zal de lengte misschien wel kloppen, maar op hoofd-hoogte, wat inclusief luchtbed 20-30 cm boven de grond kan zijn, is de lengte ook weer een stuk korter.
bamibal
13 jaar geleden
Je kunt zelf heel eenvoudig je bed ("binnenmaat") en je tent nameten.

Als je dat doet, zul je zien dat je bed inderdaad twee meter lang is. Toch is dat krap. Dat komt doordat jij 1,92 m bent als je op je voeten staat - dat betekent, dat jij in je bed zult passen als je op je rug ligt met je tenen recht omhoog.

Dat doe je echter niet. Als je in bed ligt, ingevroren zou worden, en dan rechtop zou worden gezet, zou je een beetje op je tenen staan. Daardoor ben je wat langer dan je normale 1,92 m.

Daar komt bij dat je enige ruimte boven je hoofd nodig hebt voor je kussen. En ook onder je tenen heb je wat ruimte nodig, omdat het niet lekker ligt als je tenen precies op de rand van je matras liggen.

Voor jou zou een bed van 2,10 m dus heel geschikt zijn.

--

Voor je tent geldt iets vergelijkbaars. Het grondzeil is 2,20 m - ALS het strak gespannen is. Maar dat is het in de praktijk niet.

Verder komt de "wand" van je tent altijd iets naar binnen toe. Wat jij voelt is niet de lengte van je grondzeil op 0 cm hoogte, maar de breedte van je binnentent op 20 cm hoogte (of zoiets). Die is al een stuk minder dan op grondniveau. En op grondniveau ligt je grondzeil al niet strak gespannen.

Beide effecten samen zorgen ervoor dat je alleen in je tent past als je diagonaal ligt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hey, dat van die tent begrijp ik ook niet zo goed maar volgens mij komt het er ook een beetje op aan hoe je je kussen legt, als je slaapt lig je toch ook niet met je hoofd helemaal tegen de rand? Dus volgens mij zijn die afmetingen wel juist maar moet je er ook bij reken dat ze ook al die paar centimeters erbij rekenen waar je bed start dus dat hout ofzo. (Snapje ?)