Hoe regel ik (thermostatische) mengkraan?

Probleem!

In m'n (mulifunctionele) douche bestaat er zo'n mengkraan. Weet niet of deze thermostatisch is of niet. Het vermoeden bestaat, maar ben dus niet zeker.
Wel deze lijkt ontregelt te zijn. Begrijp niet hoe het juist werkt om deze weer tot 'aangename' min- of maximum temperaturen te brengen.
Hebben jullie enig idee hoe deze te regelen valt?

Ikzelf heb ze welicht zelf 'ont'regelt door de top er af te halen en aan het knopje te draaien. Het resulteert nu in ijs-koud water.
Vroeger was het té warm (toen regelde het tussen 45 en 55°C - beetje te warm)

Iemand ervaring met dit soort kranen? - Hoe zijn deze te regelen??? - Daar ik de handleiding er niet meer van vind...

Danksje bij voorbaat!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Meestal is er 1 knop waarmee je kan kiezen tussen gewone douche en handdouche, 1 knop voor aan/uit
En 1 knop voor de temperatuur.
Als dit ook zo is bij jou is het een thermostaat.
Meestal is warmer tegen de klok in
En kouder met de klok mee!
Het zou inderdaad kunnen dat hij is ontregeld als je hem uit elkaar hebt hebt gehaald en daarna ánders in elkaar hebt gezet!
Misschien moet je dan deze knop weer los maken en dan proberen of hij door te draaien dan wel warm kan worden.(zonder knop)
Het kan ook zijn dat de thermostaat dan kapot is. Wat voor merk het is kan ik zo niet zien, er zijn veel verschillende.
Om daar achter te komen zal je dan waarschijnlijk toch een loodgieter moeten bellen.
Komt het warme water van een cv ketel, en geeft deze wel goed warm water?
Thermostaat kranen zijn meestal niet instelbaar onder de knop, alles wat je kan instellen is de temperatuur zoals bij iedere thermostaatkraan. Als het water te warm if te koud wordt is meestal de thermostaat stuk!