Zet er een soldeerbrander op en verhit een punt. De spanning zal zo hoog worden dat het glas springt, eventueel na een tik met een hamer.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik zou minimaal een gelaatsscherm, lashandschoenen en een goede overal aantrekken. Het kan meevallen maar beter het zekere voor het onzekere. Ik verwacht dat je toch wel een minuut of drie moet stoken, richt iets boven het midden en een beetje schuin naar boven zodat de onderste helft nauwelijks opwarmt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

gewoon glas?
een gelamineerde ruit?

een grote kracht op een klein punt. de "oppervlakte spanning" breken, dan verbrokkeld gelamineerd glas, en gewoon glas "springt" echt uit elkaar..

dus iets erdoorheen prikken ipv "kapot slaan"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee maar als je bv een ijzeren stang/buis hebt, die erdoorheen proberen te prikken. een andere optie is: een pikhouweel, de punt van een steigerhamer (http://elf8.nl/media/images/steiger_hamer.jpg) alles wat maar een "punt" heeft en waar je veel kracht mee kan zetten, dus flink zwaaien met de punt van een hamer / pikhouweel. het gaat erom dat je veel kracht op een klein stukje van het glas weet over te brengen. een normale boor is te licht om mee te "slaan", je kan wel een klopboor proberen, hier kan je tegenaan leunen en de boor zelf "slaat"...
Ik heb wel eens gezien dat er langs een lat met een glassnijder in werd gesneden, en daarna een tik erop, dan breekt het langs het snijvlak. Maar echt kapot maken?
Het kan ook van dat splinterglas zijn, dan moet je er echt mee uitkijken!
Als het een grote onhanteerbare plaat is, kan je ook nog overwegen om het aan een glaszetter te verkopen.

Een glassnijder kan je in een doe-het-zelfzaak kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer een glashamer zoals je in de auto hebt,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op straat leggen , plaat hout erop dan over die plaat rijden met een wiel , plaat weg halen en opvegen , zo zou ik het doen , maar dan moet je wel een plaatje en een auto hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet in het midden slaan maar juist in de hoeken van het glas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste manier is met een glassnijder inderdaad.
Kapot slaan op welke manier dan ook is niet echt veilig te noemen.
En echt doe ff veiligheidsbril op als je t daarna gaat breken,en eventueel handschoenen aan
Je zal niet de eerste zijn die een glassplintertje in zijn oog krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe het werkt,maar met een stikstof gun,bevroren stikstof zou het moeten lukken!
Maar wie heeft er nu zo'n apparaat?
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het glas in een grote stevige bouwzak doen (als dat past, zonee > dan inwikkelen in bouwzeil) en een (bak)steen erop gooien.
Zo heb je meteen de scherven bij elkaar, scheelt weer veegwerk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
glas met een dikte van 3 cm kun je qua sterkte vergelijken met een betonplaat van 1,2 meter dikte ,die krijg je niet zomaar kapot . dus als die echt stuk moet dan gebruik je veel geweld en kracht . met een sloophamer zou het kunnen lukken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb dit weleens geprobeerd:
Niet kapot te krijgen.
Uiteindelijk rondom in plastic verpakt en naar het grof vuil gebracht.
Dat plastic deed ik erom zodat het niet onderweg door een hobbel spontaan kapot zou springen en ik dan de straat kon vegen.
Had wel voor de zekerheid een bezem, stoffer en blik met paar dozen meegenomen, want je weet maar nooit.