Bestaat er materiaal weermee je enkel glas kunt isoleren zonder voorzetraam oid?

Misschien een soort folie ofzo wat je op de ramen kan plakken? Wij hebben op onze slaapkamers nog enkel glas en door de tuimelramen kan er geen voorzet voor geplaatst worden als je het raam nog een beetje open wilt hebben voor het luchten.

Toegevoegd na 2 minuten:
De rest van het huis, en het begin van de nacht is geen probleem door de nog aanwezige warmte van de CV, maar aan het eind van de nacht wordt het wel erg koud boven. Een extra deken heeft dan ook geen nut, want ik wordt dan vooral vaak vroeg wakker van een koud gezicht en schouders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Vind je het niet erg, dat je niet naar buiten kan kijken, tenminste niet helder ziet, neem dan noppenfolie.
Niet de soort om breekbare dingen in te pakken, maar de soort die ze op een tuincentrum verkopen om een kas te isoleren.
Knip een stuk noppenfolie op maat, neem een plantenspuit en spuit het glas nat.
Aan een kant is het noppenfolie glad, plak deze kant op de natte ruit en hij zit direct vast!!
Isoleert net zo goed als dubbel glas!!
In het buiten een tijdje niet zo koud, trek je het folie er af, rol het op en maak je raam droog, slechts 5 min. werk.
Wil je het weer plaatsen, raam nat spuiten en hop er op,
2 min. werk!
Zo kan je ook de binnenkant van een kas isoleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat praktisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
praktisch, zeer goedkoop en snel geplaatst en als je het netjes doet, ziet het er uit als sierglas.

Andere antwoorden (8)

folies werken wel, maar geven slechts een fractie van de isolerende werking van een voorzetraam of dubbelglas. Je moet denken aan een energiebesparing van enkele procentjes! Beste is om je slaapkamer (waar je waarschijnlijk niet of nauwelijks stookt) goed gesloten te houden, zodat de warmte uit de andere ruimten in je huis niet via je slaapkamer naar buiten vliegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die radiatoren kun je toch dicht draaien? Bij ons wordt er nooit gestookt op de slaapkamers, alleen als het echt hard vriest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sliep vroeger ook op zo'n kamer, had sochtends bij vorst vaak rijp bovenop mijn dikke dekens!
Isolerende gordijnen willen wel eens helpen! Je creeerd daarmee een extra isolerende 'spouw' tussen buiten en binnen. Ik wens je véél warmte toe, want de wind waait door de bomen.....

Toegevoegd na 50 minuten:
En...., als niets helpt kan je een bedstee overwegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb meer last van het omgekeerde. Een kamer met dubbel glas die te warm wordt omdat de avondzon erin staat

Ik heb daar simpele luxaflex opgehangen.

Ik zou dus zeggen, isoleer aan de binnenkant, is wel minder effectief maar doet wel iets.

Dus luxaflex (dicht) EN zware gordijnen dichttrekken.

Dat scheelt echt graden!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ha Ha en een heel ander alternatief: voor in de winter een soort hemelbed ervan maken. Dus iets om je bed dat je dicht kunt doen. DAT deden ze in vroegere tijden toen ze ook enkelglas (of helemaal geen glas) hadden
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe je tuimelraam er precies uit ziet, maar wij hebben in een aantal ramen het enkel glas laten vervangen door dubbel glas (isolatieglas). Dus ruit eruit, iets dikkere ruit met dubbel glas erin en dunnere glaslat er tegenaan. Dat paste bij al onze ramen, ook de ramen die open kunnen. Voordeel is dat je dan echt dubbel glas hebt, dus beter geisoleerd en je bent van de condensaanslag af`s ochtends.
Het kostte natuurlijk wel wat, maar heel erg duur was het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat ook met hetzelfde probleem en heb dit opgelost met magnetische folie van de bouwmarkt. Het spul wordt zowel in bruin als creme uitgeleverd (plastic magneetband) en bijpassend setje knipbaar blik voor op het vetvrij gemaakte raam plakken.
Ik heb beide, zowel acryl als glasplaten als binnenramen in gebruik, maar het valt wel op dat acryl het best was om warmte te isoleren alleen: het wordt wel 2x sneller vuil - daarentegen is het veel handiger hanteerbaar want grote glasplaten afsoppen is een héél gedoe en braken al 2x.
Gordijnen en luxaflex binnen is voor mij einde verhaal want in feite zijn dat radiatoren: als de zon erop staat bevalt niks beter dan een buitengordijn en bleek zelfs nog flink inbraakwerend te zijn bovendien, dit vanwege het lawaai wat ze erbij maakten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een eigen huis is alle sponningen laten uitfrezen en er isolatieglas met opdeklatten laten plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het glas van het raam isoleren en dan het raam een stukje open zetten, dan heeft het weinig zin.
Met het raam een stukje open, zou ik voor dikke goed op de muren en vloer aansluitende gordijnen gaan. (of meerdere dunne)

Ook zou je er voor kunnen kiezen om 's nachts niet rechtstreeks te ventileren met de buitenlucht. Dus het raam dicht houden en de deur op een kier laten staan.
's Ochtends dan wel kort het raam open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-optie glas vervangen-

"Van Ruysdael" beglazing is enkele beglazing wat redelijk goed isoleert. inmiddels weet ik niet meer de U-waarde uit mijn hoofd maar volgens mij was het in de richting van 1.6

wil je deze beglazing toepassen neem dan je portemonnee mee want het is veel duurder dan normale beglazing (HR++) deze beglazing wordt vooral gebruikt bij renovatie.

je kan deze mannen ook bellen om advies aangezien zij vaker met dit soort vraagstukken te maken hebben

-raam/beglazing vervangen-

mocht het zo zijn dat het tuimelraam in hout is uitgevoerd is het redelijk te doen om de sponning uit te vrezen en dubbel glas te laten plaatsen.

- isoleren -

je kan zoals hierboven al is omschreven eventueel een gordijntje plaatsen (goedkoopste oplossing)