als je een klein straaltje water uit een kraan laat lopen wordt de staal steeds kleiner. Hoe kan dit?

Met warm water is dit verschijnsel nog groter, en snap niet hoe dit kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn weer zo'n lastige 'wie van de drie' antwoorden. Allebei klinken ze goed, maar welke zou er nu waar zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eddijst en Eray97 hebben allebei gelijk, ze lezen de vraag alleen anders.
eddijst heeft het erover dat er steeds minder water uit de kraan komt.
Eray97 heeft het over een constante staal die er bij de kraan dikker uitziet dan als ie bijna de wasbak raakt.

Antwoorden (3)

Dit komt door drukverlies in kleinere leidingen.
De kraan zit eerst dicht en heeft de maximale druk, dan draaie je hem open en krijg je die volledige druk. Echter is nu de hoogste druk eraf en wordt de straal kleiner. Dit effect is bij de warmwater kraan aanwezig omdat de leidingen 9 van de 10 keer kleiner zijn dan bij de koudwater leidingen. Het effect is dus eerder merkbaar. Maar ook de koude kraan verliest wat aan druk, maar omdat de straal dus veel groter is merk je dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gebeurt alleen als je meerdere kranen voluit open zet.
Bij een klein straaltje is de druk constant omdat de capaciteit groot genoeg is.
van binnen wordt de kraan afgesloten met een leertje, dat is een rubber ringetje, waar het metaal van de kraan op gedrukt wordt.
Zet je de kraan een klein stukje open, dat stroomt er tussen het ringetje en het metaal een klein beetje water de kraan uit.
Na enige tijd, gaat het rubber ringetje, dat eerst ingedrukt zat, bij het dicht zitten van de kraan, weer een beetje uitzetten en wordt het kleine straaltje nog wat minder.
Bij warm water is het rubber ringetje soepeler en zet het nog wat sneller en meer uit.

Toegevoegd na 7 uur:
Een mooi testje of ik gelijk heb, zet je kraan op heel zachtjes druppelen, dan zal je zien dat hij uiteindelijk zal stoppen met druppelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel. Namelijk hoe verder het water van de kraan verwijderd is, hoe sneller het naar beneden valt. Het heeft namelijk tijd om op snelheid te komen. Hierdoor heeft het dicht bij de kraan meer tijd om een "hoop" te worden. Hoe verder van de kraan af, hoe minder tijd om een "hoop" te worden.

Zie het als een snelweg vol met auto'die stil staan. Van voor naar achter beginnen ze allemaal met een constante versnelling naar de 200 te rijde. Je zult merken dat helemaal vooraan minder auto's zullen zijn dan helemaal achterin.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder is het ook zo, dat watermoleculen elkaar aantrekken. De lucht dat er is in het begin, zal aan het eind verminderen. Hierdoor zal de straal ook minder breed worden.