Is het gebruikelijk waneer je op marktplaats al een deal hebt, deze daarna misschien weer wordt geannuleerd wegens overbieden?

De verkoper en ik hadden een deal over de prijs en mailde mij waneer ik het product op kwam halen waarop ik antwoordde met het bericht binnen een dag indien mogelijk te komen.
Hier hoorde ik vervolgens niks over.
Nou blijkt dat iemand anders mij heeft overboden.
Is het nou gebruikelijk dat ik hier weer overheen ga terwijl wij al een deal hadden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
20.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je toch nog een hoger bod willen uitbrengen, doe het dan niet via de site. Want dan kan iedereen het zien en laat de verkoper het misschien nog langer open staan.
Doe het per e-mail. Dan kan alleen de verkoper het zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip. Zal eraan denken als ik als nog ga bieden waar ik nu helemaal geen zin meer in heb met zulke mensen.

Het beste antwoord

deals via MP zijn afspraken maar niet bindend wettelijk gezien.
probleem is dat je niet met een rechtsvorm te maken hebt (bedrijf) maar met een burger.
in het beginsel is een afspraak dus bindend, maar 'het beginsel' wil zeggen dat men er om welke reden dan ook vanaf kan zien (ofwel... niets meer van je kan laten horen)

netjes en fair is het natuurlijk niet
afspraak is afspraak, maar mensen willen graag het onderste uit de kan als het om centen gaat.

je kan er een bod overheen plaatsen, maar je kan ook mailen met de vraag wat nu de bedoeling is omdat je wil weten waar je aan toe bent. hiermee geef je wel een ingang, de verkoper zal makkelijker kunnen zeggen dat het aan een bekende is verkocht, dat hij het toch zelf maar wil houden of weet ik veel wat voor smoesje om maar met de hogere bieder in zee te gaan.

wat ik zou doen (kat op het spek binden) een dag, en tijd doormailen waarop je het komt halen en om het adres vragen. vervolgens geef je telefoon nummer waarop ze je kunnen bereiken mocht er onverhoopt wat tussenkomen. (vele kopers laten het ook afweten namelijk) zo weten weten dat je serieus bent en je belangstelling nog niet bent verloren, en omdat je to the point komt zal een smoes toch wat minder makkelijk te brengen zijn naar jou.

vind je het geen probleem om hoger te bieden doe dit dan NIET via de ad. hiermee maak je slapende honden wakker en kan je waarschijnlijk een bod over dat van jou verwachten.

wil je hoger bieden doe dit dan via de mail, en wijs ze eventueel nog even op de eerder gemaakte afspraak. (wel netjes en niet te dwingend waar daar houden de meensten niet zo van en jaag je ze in het harnas)

mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig, maar om er nu werk van te maken met de kans dat het item waar je op geboden hebt al lang en breed in bezit is van een ander.... daar schiet jij niets mee op helaas.

het feit dat het rechtsgeldig is wil nog niet zeggen dat de verkoper er nog op alle manier onderuit kan komen helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Daarbij zijn het ook nog vaak (in mijn geval) minimale bedragen, voor een boek of een CD tje.
Mooie ultra moderne bezem trouwens! Hoe snel kan die?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :) de bezem gaat nu een stuk sneller dan met het kapsel wat het nog had op de foto. heb het nu een aerodynamisch modelletje aan laten meten. had eerder wat probleempjes met de zwaarteveldsterkte maar dit is nu opgelost. acceleratie is verbeterd en is nu van 0 tot 81,89 k.m in 18,6 seconden.
moet nog wat klungelen aan het op toeren komen, want als ie op zijn top zit duur het nog een stuk langer en zoef ik met 92.5 km/u door het luchtruim. ach, eigenlijk hoeft het helemaal niet zo hard. ik ving laatst nog een niet oplettende vleermuis die vast zat geplakt aan mijn tanden. ik laat het dus maar zo.... eucje komt er wel. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dankje. Zal nog een mail sturen en idd de kat op het spek binden. Denk dat ik niks meer zal horen behalve als ik hoger ga bieden maar de gun factor is helemaal gone with the wind hoewel ik het product heel graag wil hebben, nodig heb.

Andere antwoorden (5)

De verkoper moet zich m.i. aan de met jouw gesloten overeenkomst houden.
Hij mag niet ingaan op andere/hogere biedingen, maar ja, niet iedereen heeft deze normen tot de zijne gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 schattig aapje overigens!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zocht er één die zo veel mogelijk op mij lijkt en dat is gelukt!
Indien je een deal hebt met de verkopende partij dan is het wel heel netjes dat deze ook hun afspraken na komen. Indien er toevallig iemand nog hoger bied, moet jij daar in ieder geval zeker niet overheen gaan bieden, want je hebt immers al de deal gesloten. Indien de verkoper achteraf besluit toch niet aan jou te verkopen is dat uiteraard niet netjes. Maar helaas komt het wel steeds vaker voor op marktplaats. In tegenstelling tot ebay is een deal bij marktplaats niet bindend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Gelukkig is het niet gebruikelijk maar alleen de FATSOENSregels verbieden een verkoper om het te doen, er zijn geen wettelijke regels

Het is niet zoals bij ebay dat je bijv aan een bod vastzit

Ook jij als bieder mag je terugtrekken uit de koop, zelfs als je al een afspraak hebt

Zeker niet netjes dat iemand helemaal niks meer laat horen (en dan " opeens" is de advertentie weg, ik ken het wel)

Gelukkig komt het relatief weinig voor, ik heb het ook regelmatig andersom gehad, dat ik (fors) overboden werd en dat iemand gewoon zei: geen probleem. een deal is een deal.

Is ook mijn motto, ik hoef er gelukkig niet van te leven als ik eens iets op markplaats verkoop
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dankjewel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar. Zodra een overeenkomst is gesloten mag deze niet meer zomaar worden geannuleerd. Daar zijn ook wel degelijk wetten voor (ergens in boek 3 van het BW). Zodra een deal is gesloten is een verbintenis ontstaan waarbij de een de ander iets is verschuldigt en andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn wel degelijk wettelijke regels, maar of je voor die bedragen een rechtszaak wil aanspannen, waarbij je het eea ook nog moet bewijzen, is een hele andere vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Marktplaats is het een zaak tussen koper en verkoper, zie http://marktplaats.custhelp.com/cgi-bin/marktplaats.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=24&p_created=1134745429&p_sid=O51pDHHk&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MzkxLDM5MSZwX3Byb2RzPSZwX2NhdHM9MCZwX3B2PSZwX2N2PSZwX3BhZ2U9MSZwX3NlYXJjaF90ZXh0PWlzIGFra29yZCBnYWFuIG1ldCBib2Qgb3AgTWFya3RwbGFhdHMgYmluZGVuZD8!&p_li=&p_topview=1
dus niet bindend en heeft Marktplaats er niets mee te maken (zegt Marktplaats).
Mogelijk juridisch juist maar wel knap lullig! Is mij ook eens overkomen dat ik een koopje misliep.
Het antwoord lijkt mij correct.
+
amigo
12 jaar geleden
Het punt is gewoon dat iemand zijn advertentie weghaalt en een gratis anoniem email adres heeft. Tenzij het over duizenden euro's gaat: Ook al heb je het gelijk aan je kant je krijgt het gewoon niet. Het artikel is al verkocht en hoe wil je iemand vinden?
En inderdaad, marktplaats distantieert zich ervan
Heel lang geleden is een keer een zaak bij de rijdende rechter geweest en die heeft de koper in het gelijk gesteld. De verkoper moest toen zelfs een schadevergoeding betalen. Echter niet iedereen maakt graag de gang naar de (rijdende) rechter.
Omgekeerd maak ik ook vaak mee. Dan heb je een deal met een koper en zie op mp de prijs nog verder oplopen en dan mailen ze je met de opmerking dat het zeker niet meer doorgaat. Uiteraard vind ik een deal is een deal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas het gebeurt heel veel. Ik heb het al zo vaak mee gemaakt. Ook dingen die gratis opgehaald konden worden, bijv een piano. IK had nog gevraagd of ik het echt kon halen, ik moest een aanhanger regelen. Ja hoor, kon ik dag erna ophalen. Afspraak was afspraak. Volgende dag bel ik om te zeggen dat ik onderweg ben. Toen zei ze, sorry gaat niet door hoor, ik heb een bod gehad van 120 euro. Dus ik verkoop het aan diegene, of jij moet 130 willen betalen? Ik was zo kwaad. Ze had niets laten horen. Ze wist dat ik aanhanger moest huren. Ik begrijp dat 120 veel geld is, maar laat dan bijtijds iets horen en maak geen afspraken.Zeg dan bijv. ik spreek af, als ik binnen week geen bod heb, dan mag jij het komen halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
wat een rotsituatie, + als troost
dit is helaas wel een voorbeeld van de medemens op zijn slechtst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pff wat een aso ook zeg.