Welk type brandmelders zou ik in mijn huis moeten plaatsen in woonkamer, bijkeuken en overloop?

In mijn woonkamer staat een dichte houtkachel, in de bijkeuken een wasdroger, vaatwasser, wasmachine en CV.

Daarnaast ik wil op de eerste en tweede verdieping een rookmelder plaatsen die automatisch ook afgaan als die in de woonkamer afgaat. Ik hoop dat dit ook kan.

Wat voor type en merk heb ik dan nodig om dat te verwezelijken? Ik kan me namelijk voorstellen dat je bij een wasdroger een ander type melder plaatst dan bij een houtkachel.

Ik zoek een merk die ik niet bedraad aan elkaar hoef te verbinden en die op batterijen werkt.

Toegevoegd na 5 minuten:
NB. Er is hier al eerder een vraag over gesteld, maar ik zou mijn vraag ook willen toespitsen tot de verschillende typen:

Rookmelder kan optisch of thermisch zijn. Ik kom ook de term ioniserend tegen.

Daarnaast wil ik ook graag weten welk(e) merk(en) het voor mij benodigde type leveren dat ook te koppelen is aan elkaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem hier eens een kijkje: http://www.mediamarkt.nl/mp/article/Brandmelder,1005002.html
paulus811
12 jaar geleden
Ik zoek ook iets dergelijks, maar vind het belangrijk dat ze 'koppelbaar' zijn. Dus gaat er één af, dan gillen ze allemaal. Wel zo veilig als de zolder in brand staat en je bent in de kelder. Wellicht ook iets voor jou om op te letten bij aanschaf.
paulus811
12 jaar geleden
Bah, de vraag niet helemaal uitgelezen en dan krijg je domme reacties zoals de mijne hierboven. Excuus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleem, gelukkig zijn er meerdere systemen die koppelbaar zijn.

Het beste antwoord

Ioniserende kom je niet vaak meer tegen, deze zijn licht radioactief.
Sinds 2006 is het verboden dit type brandmelder te installeren. Bestaande melders mogen nog blijven hangen (anders weten ze natuurlijk niet wat ze met die berg radioactieve zooi die er ineens is aan moeten).

Het gangbare type melder vandaag de dag is optisch.
Gezien je eis dat ze draadloos koppelbaar moeten zijn kan ik de Abus RM0011 aanbevelen. Deze werken met elkaar tot 100m afstand (maximaal, in praktijk minder doch voldoende toereikend in een woonhuis). De levensduur van de batterij is 2 jaar als er een Lithium batterij wordt toegepast.

Andere merken en typen, tevens draadloos koppelbaar:
Ei 405
Garvan MTS-166 SRF (iets voordeliger)

In verband met de houtkachel zou ik er ook een CO melder bijdoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi basmeyer, dank voor je antwoord. 100m is natuurlijk zat.

Andere antwoorden (3)

Het beste een die met een stroomdraad door het plafond gaat en met een nood batterij dan hoef je bijna nooit de batterij te vervangen en mocht de stroom toch uitvallen heb je altijd nog een nood batterij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is eigenlijk niet goed te doen in een oud huis vind ik.
Neem eens contact op met de brandweer in jouw woonplaats/regio. Daar zitten vaak preventiemedewerkers die heel graag jou een advies willen geven en vaak ook nog wel thuis willen komen kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland zijn er in hoofdlijnen 3 verschillende typen melders verkrijgbaar, hieronder wat meer informatie over de melders en hun werking.

De rookmelder detecteert rook, deze zal bij een (smeul) brand in een vroeg stadium alarm geven. Deze is dan ook zeer geschikt voor de ruimtes waar geslapen wordt, en voor de beveiliging van de ruimtes waardoor naar buiten gevlucht moet worden (de gang), maar is minder geschikt voor ruimtes waar waterdamp of veel stof aanwezig is (keuken, badkamer garage)

De hittemelder detecteert de hitte die bij een brand vrij komt. De brand is de smeulfase dan al voorbij en er zal daadwerkelijk open vuur (hitte) nodig zijn om deze melder in alarm te krijgen. Detectie gebeurt dus in een later stadium maar nog wel op tijd om jezelf in veiligheid te brengen. Deze melder is naast de rookmelder geschikt als extra beveiliging van ruimtes zoals de keuken of in een garage.

De Koolmonoxide (CO) melder detecteert het giftige en dus dodelijke gas koolmonoxide. Koolmonoxide (CO) is een kleurloos, smaakloos, reukloos en giftig gas dat ontstaat als bijproduct van verbranding van bronnen zoals open haarden, kooktoestellen, boilers/geisers. Het grootste gevaar ontstaat als er géén of slecht onderhoud is gepleegd, de verbranding in een open toestel plaats vindt, of een toestel verkeerd is aangesloten.

De bovenstaande melders zijn er in 230 volt uitvoering, batterij uitvoering en wel of niet doorgekoppeld leverbaar.

Allemaal met zijn voor- en nadelen en prijskaartje.

De minimale beveiliging die elk huis zou moeten hebben (en sinds 2003 ook verplicht is bij nieuwbouwwoningen) is om rookmelders op te hangen in de ruimtes die onderdeel uitmaken van je vluchtroute (vanuit een slaapvertrek naar buiten)

Mijn advies is om naast de bovenstaande beveiliging minstens ook rookmelders op te hangen in alle ruimtes waar geslapen wordt (dus ook in de woonkamer, als je ooit op de bank in slaap valt).

Het veiligste is om doorgekoppelde 230 volt (rook)melders met batterij back-up op te hangen maar bij een bestaande woning zijn deze zonder grote verbouwing vaak moeilijker te realiseren.

Een goed alternatief is de batterij rookmelder.
Deze zijn verkrijgbaar met een normale batterij (elk jaar wisselen) of met een longlife batterij die 5 of 10 jaar mee gaat.

Voordeel van een rookmelder met longlife batterij is dat u naast het normale onderhoud (regelmatig testen en schoonmaken met de opzetborstel van de stofzuiger) er géén omkijken meer naar heeft.