kan een waterbesparende douchekop teveel druk geven?

Is het mogelijk dat een waterbesparende douchekop klappende geluiden (ong. 10x) veroorzaakt in de waterleiding. Dit geklapper is alleen tijdens douchen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waterleiding vast zetten. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet "te veel" druk maar verandering in druk.
Omdat je leidingen niet goed vast zitten gaan ze hierdoor klapperen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom stel je dezelfde vraag binnen een uur voor de tweede keer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag tacuma, ik zeg stel hem op http://www.goeievraag.nl
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een waterbesparende douchekop is bedoeld voor een waterleidingdruk van circa 2.8 bar (de meestal gebruikte drukeenheid), ofwel de gemiddelde waterleidingdruk, zoals we die hier hebben. Het is in grote lijnen dezelfde druk, die ook een kleine keukengeyser nodig heeft om te kunnen werken (anders gaat het gasventiel niet open). Er zijn twee manieren om dit probleem op te lossen. Manier 1 is het aanschaffen van een eenvoudige hydrofoorpomp (die je in ons land al voor 130 tot 150 Euro kunt kopen). De drukschakelaar zou je dan kunnen terugdraaien tot genoemde druk (want een werkdruk van 4 tot 5 bar is voor deze pompen bereikbaar en zou dan teveel zijn). Manier 2: het verhogen van de luchtdruk in het opslagvat (wel voor een terugslagklep zorgen in de inlaat van het vat). Dit kan gebeuren met een eenvoudige compressor; zelfs met een fietspomp zou het kunnen, al zou je wel wat vaak moeten pompen... Er moet dan ook een luchtontsnappingsklep bovenin het vat komen, die geopend moet worden als het vat weer uit de waterleiding moet worden bijgevuld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De klap komt door het plotseling veranderen (dichtdraaien of veranderen) van het druk.
Ook lucht in de leidingen (on- of bijna nooit gebruikt stuk leiding) kan de oorzaak zijn.
Een waterslagdemper kan hulp bieden. Expansievat van CV niet. :)

Antwoorden (1)

In de douche kraan zitten keerkleppen die zorgen dat het water niet kan terugstromen,
Als deze stuk zijn kan de waterleiding gaan klapperen! Dit hoor je vaak door het hele huis!