kan je een katrol of katrollen ook gebruiken om iets van onder naar boven te trekken?

Dit moet toch gewoon kunnen? ik zie het niet iig..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

In Amsterdam heb je op veel huizen de zogenaamde Hanebalk. Deze zijn speciaal om te gebruiken in combinatie met een katrol om spullen te verhuizen van beneden naar boven en andersom. Je moet alleen even opletten of je katrol sterk genoeg is voor het gewicht dat je er aan wil hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan, je ziet dat vooral in oude huizen (hanzesteden) daar werden veel specerijen en andere producten vanuit andere landen geimporteerd en opgeslagen op zolders, ze gebruikten katrollen om de goederen omhoog te hijsen. omdat de kelder vaak te vochtig was voor de meeste producten werden deze noodgedwongen op zolders opgeslagen en op de juiste momenten verkocht voor winst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo draagt deze vraag nog bij aan een stukje geschiedenis les ook :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ook dat is mogelijk. Als jij de katrol ergens bevestigd hebt of kan bevestigen dan zou dat kunnen mits je genoeg ruimte hebt, anders knalt hetgeen je wilt hijsen tegen elke traptrede aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord van Mokummer klopt. Met de hanebalk hijs je van boven af dingen die beneden staan naar boven.

Andere antwoorden (2)

Werden vroeger in vaak gebruikt om dingen naar boven te takelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is een katrol voor gemaakt, om dingen te kunnen ophijsen.