Hoe meet je de kwaliteit van een aardpen/aardelektrode?

Wat is/zijn de meetmethode(s) en wat zijn de eisen die aan de meetapparatuur worden gesteld?

In een bestaand pand zou ik de kwaliteit (weerstand) willen nameten en ik zou elders een nieuwe aardpen willen slaan.
Is er een elektro-expert die hierop een goed en praktisch antwoord weet? Tips over waar deze apparatuur te huur is welkom!

P.S. Ik ben vooral op zoek naar de kennis van het meetprincipe, niet zo zeer naar het advies om dit beter te laten doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Ik ben het wel eens jaren geleden tegen gekomen hoe je dit doet, maar heb iemand nodig die de kennis bij me opfrist.. ;) Had ik het maar een keer zelf gedaan, dan zou de kennis zijn blijven hangen... Dat is het met kennis, althans bij mij, het moet visueel worden om het lang te laten blijven hangen. Ik hoop dan ook dat iemand dit visueel kan maken, ben gek op plaatjes kijken! Maak het vaak in mijn vakgebied nog wel eens mee dat iedereen wel iets weet over aarding, maar dat er uiteindelijk iets mysterieus overblijft 'wat je beter aan de specialist kan overlaten'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je bij het schuurtje van gast81171 een aardpen slaan? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whahaha, ja die conclusie zou je kunnen stellen... ;)
Nee, dat is niet het geval. Toen ik het zelf het woord 'aardpen' noemde bracht het de herinnering naar boven dat ik er al een tijd een zelf wil slaan en enkele andere wil controleren - in verband met storingen in geluidsstudio's, by the way...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over je studio:
Sluit alles een keer zonder aarde aan. (ff 2 aderige snoeren ertussen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen optie met buizenversterkers waar sommige gitaristen mee aan komen zetten, die hebben aarding nodig om 'stil' te kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, studio is bij jouw ook echt studio,
niet alleen een laptop en een mengpaneel. :-P Info komt uit een discussie (die ik nu niet meer kan vinden) waar ze ook ruis en aarde problemen hadden. Zou kunnen komen door een verschil tussen nul en aarde,
de oplossing zou een "ground loop isolator" zijn.
Maar de uiteindelijk fix was om geheel zonder aarde te werken. Maar dat moet dan maar net kunnen. Misschien experimenteren door alleen mengpaneel zonder aarde te zetten, maar geen idee of de kan, veilig is, of dat het elkaar toch wel gaat beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat soort aarding-gerelateerde storingen ken ik maar al te goed. Een slechte aarding, aardlussen tussen signaalaarde, randaarde en aarding via personen die apparatuur of instrumenten vasthouden - dan kun je soms maar beter helemaal geen aarding hebben of alleen via een lichaam die een gitaar bij de snaren vasthoudt... maar het kan superlink zijn en in principe moet alles wat metaal is en 230V huisvest geaard zijn. Het is een noodmaatregel om de randaarde van de stroomkabel maar los te gooien omdat de boel via de signaalaarde toch al geaard is, en daar ligt vaak het probleem. Vandaar dat er dan gedacht moet worden aan scheidingstrafo's. Trafo's om de boel galvanisch te scheiden (ook 230V 1:1 trafo's) en de aarde niet in een lus maar altijd via een centraal punt te vertakken kunnen dan oplossingen bieden. In een professionele omgeving zijn er dan ook altijd bevredigende oplossingen te vinden. Het niet aanwezig zijn van een goede aarde werkt de problemen echter in de hand.
De kwaliteit van de aarde in de zin van weerstand en dus het vermogen om storende stromen af te voeren is echter nog een beetje de vraag waar het hier om gaat, bij welke weerstand kun je spreken van een ('goede') aarde - en in mijn geval goed genoeg voor een geluidsstudio.

Het beste antwoord

Nog geen expert die antwoord geeft dus dan ik maar:
(alles op eigen risico want o.a. de aardlekschakelaar moet er tussenuit)

Het meetprincipe is niet moeilijk:
Je meet de weerstand tussen 230V en aarde.
Dit hoor je echter bij een stroom van 1 Ampere te doen.

De snelle manier: neem een sterke gloeilamp en kijk of ie fel brand: Zo ja: je aarde is goed.
(aansluiten tussen fase en aarde zonder een aardlekschakelaar ertussen)

Dit kan je ook meten:
Eerst meten of je echt 230V hebt.
Neem dan een lamp van ongeveer 230Watt (want dan loopt er een stroom van 1A, je kan ook meerdere lampen aansluiten bijvoorbeeld 4 van 60)

Sluit die aan op de aarde.
Meet de stroomsterkte.
Meet de spanningsval over de lamp.
Als de spanningsval hoog is, betekent dat dat de aarde een hoge weerstand heeft. (die kan je berekenen met de gegevens die je nu hebt)

Over de meetapparatuur weet ik verder niks, maar ik neem aan dat ze hetzelfde doen als de "lamp en multimeter methode"

NB: Als je zonder aardlekschakelaar werkt, werkt je meteen ook zonder zekering (behalve dan de hoofdzekering) En als je geen hoofdschakelaar hebt ook meteen onder spanning!!
Het onderspanning gedeelte beperk je door eerst alles op te zetten en dan als laatste de verbinding met de 230V te maken, hiervoor kan je iets moois, met zekering en alles maken als je het vaker doet of als je een aardpen gaat slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 'm waardevol.. ;) Omdat lampen niet zo nauwkeurig zijn misschien beter een zware weerstand (evt. meerdere geschakeld)? Is er een reden om juist met 1A te werken of rekent dat lekker makkelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 1 Ampère komt uit regelgeving (nen....)
Nauwkeurigheid maakt niet uit, want de precieze stroomsterkte meet je, de weerstand van de lampen meet je. (je gaat er dus niet vanuit dat de lampen 60Watt zijn, de weerstand van bijvoorbeeld de aansluitingen van 4 lampen maakt ook niet uit, want je meet het geheel) Of het nou met 0,8 of 1,2 Ampère gaat maakt volgens mij weinig uit.
Het voordeel van lampen is dat je ook een visuele check hebt, maar met een weerstand kan het natuurlijk net zo goed (eventueel met led lampje erbij) Het meetapparaat waar je het mee hoort te doen, werkt ook niet met lampen. ;-) Mijn kennis is in dit geval trouwens vooral theoretisch. (natuurkunde)
Het praktische gedeelte komt vooral hier vandaan:
http://www.circuitsonline.net/
en via die site weer verder. Ik hoop dat er nog iemand met meer praktijk ervaring dit leest. Maar die hebben vaak wat minder kennis over de theorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je nogmaals voor het antwoord, Jackd. Ik ben op het moment niet in staat om de opstelling te maken, maar over een weekje wel, als ik meer aan kant ben (verhuizing). Ik maak meteen een plankje met een paar fittingen voor de lampen. Heb alle materialen al verzameld. Groeten, Bas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes alvast,
ik hoop dat je nog laat weten wat de uitkomst is en of je er ook echt wat mee kan.
Ik heb er vertrouwen in maar theorie is leuk, praktijk nog leuker. (als de vraag al dicht moet dan kan het ook via een berichtje) En nogmaals aan alle andere: Als je niet weet waar je mee bezig bent, dit niet zelf uitproberen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik. En voor nu.. Jackd, dix points! :)