De kruk van mijn kantel kiepraam is geblokkeerd en ik kan het raam niet meer open of dicht doen?

Ik heb een kantel kiepraam in staal van het merk Giesse.
Toen het raam nog in kantel positie (vanboven open) stond, heb ik de kruk naar beneden gedraaid (om het raam volledig sluiten).
De kruk staat nu nog steeds naar beneden en ik kan de kruk absoluut niet meer bewegen.
Het raam staat nog steeds in de kantel positie, en ik kan het raam niet volledig sluiten en ook niet volledig open doen.

De garantie is al verlopen, dus ik zou het liefst zelf oplossen.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
62.6K

Het beste antwoord

In de slag waar de sluitpennen zitten is er ter hoogte van de handgreep een pal die moet ingeduwen worden om de handgreep te kunnen draaien, dit is een beveiliging om te voorkomen wat u nu heeft. Dus die in open stand manueel induwen en dan uw kruk terug in open stand zetten. ZEKER niets forseren. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achteraan de kruk zit inderdaad een beveiliging, als je die indrukt kan je de kruk draaien in de juiste positie en dan werkt alles weer normaal.
Gelukkig stond mijn raam in kieppositie zodat ik nog net aan die beveiliging kon!

Andere antwoorden (3)

Dus je hebt de scharnieren wel in de sluitstand gezet terwijl het raam niet geheel dicht is. Dan zul je toch voorzichtig moeten proberen om de kruk weer in de horizontale stand terug te zetten. Let wel erop dat het terúgzetten moet zijn, niet proberen om 'm nog vérder door te draaien want dan loop je kans dat ie afbreekt. Bij mijn raam, waar de kruk aan de linkerkant zit, betekent dat 45 graden naar rechts draaien. Dan het raam sluiten, waarna je de kruk weer naar beneden kunt zetten om 'm af te sluiten.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is dat ik de kruk helemaal niet meer kan bewegen. Ik durf de kruk uiteraard niet heel hard omdraaien want ik wil hem niet breken.
Ging ie daarvoor ook al wat stroef, dan eerst WD40 op alle draaiende delen spuiten.

Dan toch wat kracht zetten om die hendel weer in de goeie stand te krijgen.
Je kan proberen dan te doen terwijl je het raam zo ver mogelijk dicht doet.

Het zou kunnen dat je tegelijk met de hendel een pin of palletje moet bewegen/indrukken maar je merk kan ik niet vinden met google.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ALs ik het goed begrijp dan staat je raam dus ondersteboven en vast. Ik weet natuurlijk niet hoe lang het al zo staat, maar zou het kunnen zijn dat door vocht van buiten het hout is gaan werken? Daardoor zit nu je kruk klem en krijg je er geen beweging meer in. Als het raamwerk van hout is dan kan je er misschien nog wat aan veranderen door het hout weer nat te maken, zodat het weer krimpt. In het ergste geval kan je voorzichtig met een beiteltje wat hout wegbikken, zodat de kruk weer vrij komt. Als het raamwerk van kunststof is, dan zit er niets anders op dan de kruk los te schroeven en er een nieuwe op te zetten. Met raamwerk bedoel ik natuurlijk niet het metaal dat om het raam zit, maar het gedeelte waar het raam in opgehangen is. Succes :)