Wordt een borg ook stilzwijgend verlengd bij huurovereenkomsten?

Anderhalf jaar geleden hebben vrienden van me een kamer gehuurd. In die tijd zaten ze krap bij kas en heb ik me borg gesteld bij een huurovereenkomst van één jaar.
Na een jaar ( zonder betaalachterstand) is het contract met hen verlengd en nu beweert de huisbaas dat mijn borgstelling ook (stilzwijgend) verlengd is.
Mijn vrienden hebben geen schulden en voldoen steeds de huur. Blijf ik dan zolang ze daar wonen borg staan? En hoe is daar van af te komen ? De noodzaak is er niet meer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Een borgtocht is een zogenaamde bijzondere overeenkomst. De wetgever heeft voor dat soort overeenkomsten extra regels bedacht. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de arbiedsovereenkomst. Je vindt ze in deel 7 van het burgerlijk wetboek.

Artikel 850 omschrijft een borgtocht als volgt:
"Borgtocht is de overeenkomst waarbij de ene partij, de borg, zich tegenover de andere partij, de schuldeiser, verbindt tot nakoming van een verbintenis, die een derde, de hoofdschuldenaar, tegenover de schuldeiser heeft of zal krijgen."

In de regel geldt een borgtocht voor slechts één overeenkomst, en duurt deze ook zolang de overeenkomst duurt, maar het is ook mogelijk om voor concrete toekomstige overeenkomsten borg te staan (artikel 7:851). Als het zo is dat de borgtocht voor zo'n toekomstige verbintenis aangegaan is, dan kan deze opgezegd worden indien er niet van te voren een bepaalde termijn aan gegeven is (artikel 7:861).

Dus nu even op de concrete situatie: in principe is het zo dat u borg bent voor de duur van de onderliggende overeenkomst tussen de schuldeiser en de schuldenaar, tenzij u met de schuldeiser voor de borgtocht een andere tijdsduur afgesproken heeft.

Dat de oorspronkelijke huurovereenkomst een tijdsduur van een jaar had, betekent verder niets: het ligt in de aard van huurovereenkomsten dat ze automatisch verlengd worden (huurbescherming). De verlenging van de huurovereenkomst is geen toekomstige overeenkomst in de zin van de wetgeving over borgtocht (het is immers de voortzetting van de huidige overeenkomst). Dit had u redelijkerwijs van tevoren kunnen weten. De vraag is dus nu of de borgtocht (het papiertje dat u ondertekend heeft) zo geformuleerd is dat er wel degelijk een maximale tijdsduur beschreven staat of niet.

Zo niet, dan zit u aan de borgtocht vast. De enige manier om daar vanaf te komen is om in onderling overleg met de schuldeiser de borgtocht te beëindigen. Alleen heeft hij natuurlijk geen enkele baat daarbij, hij verliest alleen maar zijn verzekering. Dus helaas kom je hier niet zomaar onderuit.

[Noot: er is nog een ding dat je zou kunnen controleren. De wet verlangt dat er een maximumbedrag waarvoor je borg staat gespecificeerd is (7:858). Controleer dus of dat in de borgtocht expliciet geschreven]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk en informatief antwoord dat precies weergeeft waar ik naar op zoek was. Perfect !

Andere antwoorden (2)

Uw vrienden kunnen die borg gewoon afkopen door u terug te betalen, dit moet wel via de bank gebeuren en met akkoord van de eigenaar/verhuurder want iedereen moet tekenen en dit moet dan naar de registratie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De borgstelling blijft bestaan. Sterker nog, bij een huurverhoging mag de verhuurder verlangen dat de borg ook verhoogd wordt, maar dat moet dan wel echt in de kleine lettertjes staan.

Zoals de vorige beantwoorder al meldde kunnen je vrienden dit t.z.t. afkopen. Uit je vraag is me niet duidelijk of je daadwerkelijk een storting gedaan hebt, maar dat lijkt me wel. Als dat zo is dan is het een kwestie van overzetten dat je vrienden het van je overnemen door je uit te betalen. En het regelen met de verhuurder.

Het is niet zo dat de verhuurder dit aan je terug moet betalen louter omdat de naam van de borgsteller wijzigt. De vrienden moeten dit zoals gezegd aan je terugbetalen. Dit kan ook via een achtergestelde lening. Hoe dan ook, leg alles vast op papier om misverstanden achteraf te voorkomen.