Kom ik in de volgende situatie in aanmerking voor huurtoeslag?

Hallo,

Een vriendin en ik gaan binnenkort een appartementje huren bij een particulier en wilden graag weten of een van ons in aanmerking kon komen voor huurtoeslag. Het zit namelijk zo, er wonen nog meer mensen op andere etages, waarmee we de voordeur en gezamenlijke huisnummer delen, maar elke etage heeft weer wel een afsluitbare deur en ieder zijn eigen voorzieningen, zoals keuken, badkamer etc. Telt deze deur dan ook mee als ' eigen voordeur '?
Verder bedraagt de kale huur in totaal 700 euro, wat als het goed is boven de huurtoeslag grens ligt. Wij wilden echter de bedragen door de helft delen, is het dan mogelijk als er maar 1 persoon inschrijft en dus als hoofdhuurder wordt aangemerkt voor een bedrag van 350 euro? Of valt deze optie al weg alleen al door het feit dat er nog andere huurders op hetzelfde adres staan ingeschreven ?

Een laatste vraag dat niet met de huurtoeslag te maken heeft, maar met de verplichtingen van een verhuurder. Weten jullie misschien of het ook verplicht is voor een particulier die kamers verhuurt om per jaar de vooruitbetaalde servicekosten te verrekenen ( en dus een evt. overschot terug te betalen) ? Aangezien veel kamers worden verhuurt incl. servicekosten, soms zonder vermelding van de kale huurprijs.

Hopelijk hebben jullie hier meer verstand van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In veel huizen in Amsterdam en Rotterdam bestaat een gezamenlijke opgang en op de etage zelf kom je dan door je eigen (kamer)deur in je woonruimte, waar wc, badkamer en keuken zitten, soms in oude huizen nog de wc in de gemeenschappelijke opgang. Dat wordt allemaal als zelfstandige woonruimte beschouwd.
Gezien je huurprijs en omstandigheden zit je in een zelfstandige woonruimte en ook in de geliberaliseerde sector, het huurbedrag komt uit boven de huurgrens. Dat betekent niet direct dat er niets meer aan te doen is. Vraag het huurteam van je gemeente om raad, de huurprijs kan te hoog zijn. Soms kan de rechter ingeschakeld worden als de huur onredelijk is en dan volgt een correctie.
Servicekosten/stookkosten worden normaliter na het einde van het jaar in een keer verrekend, dus hetzij bijbetalen hetzij terugkrijgen. Zijn er meters die je zelf maandelijks kunt bijhouden als check? De verhuurde moet bij de jaarlijkse afrekening uiteraard met de berekeningen komen. Sercicekosten zijn ook aan regels onderworpen. Bekijk het contract heel nauwkeurig en neem het ook mee naar het Huurteam.
Bij kamerhuur ligt het iets anders, daar is meestal een all inclusive prijs overeengekomen. Dan wordt er niets verrekend.
Zoals de zaken nu staan krijg je geen huursubsidie omdat je inde vrije sector zit. Je kunt de huurprijs niet delen met jullie tweeën, immer de woonruimte wordt tegen één bedrag verhuurd en niet per persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ingewikkelde situatie. De eisen voor huurtoeslag zijn sowieso dat je een eigen adres moet hebben (heb hier zelf in het verleden problemen mee ondervonden, in een soortgelijke situatie). Dit adres kan ook een A of een B zijn, dat maakt niet uit (bijv 125a of 48c)
Daarnaast moet er sprake zijn van een officieel huurcontract waarin de bedragen duidelijk staan opgesteld. Aangezien de kale huur boven de 685 euro liggen (de grens) zal je inderdaad geen toeslag aan kunnen vragen, zeker niet omdat je vriendin en jij op hetzelfde adres wonen.
Zelfs als jij als hoofdhuurder ingeschreven zou staan is je vriendin nog medehuurder, en dat geeft voor de belastingdienst al genoeg reden om geen toeslag te verstrekken.

Misschien als je in het huurcontract officieel de bedragen splitst dat er nog wel mogelijkheden zijn, maar om eerlijk te zijn betwijfel ik het.

Wat het laatste deel van je vraag betreft heb ik helaas geen antwoord. Over het algemeen worden servicekosten per maand betaald, maar hoe het met vooruitbetalen zit, geen idee.

Heel veel succes en hopelijk kan je fijn wonen daar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je komt helaas niet in aanmerking voor huurtoeslag.
- Voor huurtoeslag moet je een eigen voordeur hebben, je geeft aan een gedeelte voordeur en huisnummer te hebben, dus hiermee vervalt je recht op huurtoeslag al.
- Daarbij is huurtoeslag per woning (per eigen woning dus) en kan niet per persoon gesplitst worden, ook niet in het contract, want het blijft hoe dan ook éénzelfde adres en dat ziet de belastingdienst wel.
- Ook is het bedrag te hoog en vervalt daarbij het recht op huurtoeslag.
- De servicekosten die 'teveel' wordt geïnd kunnen eventueel worden terugbetaald, maar dit ligt aan de verhuurder. Als jij bent ingestemd met (bijvoorbeeld) 30 euro service kosten, dan ben je ermee akkoord gegaan dat jij dit bedrag gewoon kwijt bent. Het terug krijgen van toch teveel betaalde servicekosten is dus een voorrecht, maar geen verplichting van de verhuurder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het eerste punt een toevoeging: als jouw eigen voordeur een ander nummer heeft (zoals al eerder gezegd, a/b/c of echt een ander nummer) dan heb je wel een eigen voordeur (en brievenbus). Wanneer dit niet is (ookal zit er wel een slot op) krijg je dus geen huurtoeslag.