Wat betekend de koop van een huis op erfpachtconstructie, waarom zijn de woningen dan niet meer zo duur?

Ik zie dat een woningbouwvereniging huizen in de verkoop heeft van iets meer dan een halve ton. Nu vertelde iemand mij dat dit op erfpacht is. Hoe zit dat dan in de prijs. Wat koop je nu precies?
Kan een particulier een huis ook op erfpachtconstructie verkopen? Voor hoeveel zou een huis dan geschat worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Juridisch is he een ingewikkeld verhaal. Daar gaan we: in het verleden heeft de gemeente grond uitgegeven om op te bouwen. Nu is het zo, dat als je met jouw stenen enz. een huis bouwt op andermans ( bijv. op gemeente-)grond, dan is die ander de eigenaar van grond en huis ( dat heet juridisch natrekking). Dat werkt dus niet als je een huis wilt bezitten:betaal je je suf en dan is een ander eigenaar! De juridische constructie is nu, dat de koper van het huis het erfpachtsRECHT koopt, ter waarde van de huizenprijs. De gemeente is dus erfverpachter en juridisch eigenaar van grond en huis/opstal. In feite maakt het voor het huis dat de burger koopt ( dat erfpachtrecht) niets uit, hij gebruikt het huis en mag het recht van erfpacht ook weer verkopen aan een ander.
De waarde van het erfpachtrecht wordt net als een ""gewoon" huis getaxeerd op normale manier. MAAR: om dat recht van erfpacht te mogen gebruiken moet je elk jaar een canon betalen, een bepaald bedrag. Vroeger lag dat bedrag laag en maakte het niet veel uit. Tegenwoordig zijn er gemeentes die de canon jaarlijks verhogen en soms met spectaculaire bedragen. Het is vaak mogelijk om de canon voor een bepaalde periode af te kopen. Daarom kun je bijvoorbeeld im Amsterdam een huis ( dwz erfpachtrecht) kopen voor pakweg twee ton en daar zit dan ik noem maar iets van 30.000 euro erfpachtrecht afgekocht bij. De canon wordt eigenlijk jaarlijks afgebouwd tot nul en dan gaat er een nieuwe periode in met een geheel nieuw, wellicht behoorlijk verhoogd bedrag, in.
Je wilt een huis kopen voor een normaal bedrag. Nog even terug naar het voorbeeld: het huis ( het erfpachtrecht) zou dus 170.000 waard kunnen zijn plus de afkoopsom van 30.000 euro. Dan lijkt het huis goedkoop maar door de afgekochte canon ben je even duur uit als een huis zonder erfpachtconstructie.
Simpeler kan de wet het niet maken, nog veel moeilijker wel....
Een erfpachtrecht van een halve ton is heel laag. Ik vrees dat er dus een forse erfpachtcanon op komst is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is een middel om goedkoper een huis aan- of te verkopen, maar de ondergrond wordt nooit eigendom. Je koopt het gebouwde maar voor een bepaalde tijd omdat niet zeker is dat je ooit eigenaar van de grond wordt en daarmee van het huis. Daarom geven banken moeilijker een lening om een dergelijk huis aan te kopen.
Onzekerheden, zoals: Hoeveel de erfpacht van de grond is en wat er gebeurt met de hoogte van de pacht als de erfpachtvaste periode voorbij is. Zie onderstaande basiscriteria voor financiering van De Nederlandse Vereniging van Banken
1. Duur van de erfpacht en de vergoedingsregeling
De akte van uitgifte moet helderheid bieden over de looptijd van het erfpachtrecht en de vergoeding van de erfpachter bij het einde van de erfpacht.
2. Canon en canonaanpassing
De actuele canon moet bekend zijn en de (verwachte) lastenontwikkeling voor de erfpachter moet duidelijk en niet onaanvaardbaar zijn.
3. Geen verplichting tot koop
De akte van uitgifte mag niet bepalen dat de erfpachter verplicht is het bloot eigendom op enig moment te kopen.
4. Wijziging erfpachtvoorwaarden
De akte van uitgifte mag niet bepalen dat de bloot eigenaar het recht heeft om eenzijdig de erfpachtvoorwaarden te wijzigen die van materiële invloed zijn op de waarde van het erfpachtrecht.
5. Geen materiële aantasting genotsrecht
De akte van uitgifte mag geen bepalingen bevatten die het genotsrecht van de erfpachter materieel aantasten.
Veel meer informatie bij de vereniging Eigen Huis
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is vrij simpel.
je koopt het huis maar niet de grond.
je huurt die grond door pachtkosten te betalen.
maar heeft degene van wie die grond is andere plannen met die grond dan heb je een probleem en kom je in een situatie waar je wel eens je huis zal kunnen kwijtraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste is onzin hor, je eigenaar van de grond kan niet zomaar even andere plannen hebben met de grond. En mocht dit toch het geval zijn dan zal hij enorm moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door natrekking behoort het huis toe aan de grond. Die twee kun je niet even los van elkaar verhandelen.
Als je dus erfpacht neemt 'huur' je dus de grond met het huis erop voor een bepaalde periode
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je 'huurt' de grond, je koopt het huis. Zo is de koopprijs goedkoper (makkelijker een hypotheek) maar je betaald wel elke maand 'huur'. Dat is het simpelste.
waarom hierin geintereseerd, terwijl er zoveel tekoop staat?
Koop gewoon iets waarvan je eeuwig eigenaar bent, hier zijn ook genoeg koopjes te vinden!