Hoe hoog zijn de bijkomende kosten van een huis huren?

Ik ben benieuwd naar de hoogte van de bijkomende kosten naast de huur van de woning, dus bijv. (gemiddelde) energiekosten en gemeentelijke belastingen. En dat voor een samenwonend stel in een klein huurhuis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit valt niet gemakkelijk te zeggen. Wel kun je aangeven met welke bijkomende kosten je rekening moet houden.

Het gaat om gemeentelijke en waterschapslasten. Dat zijn rioolrecht, ingezeteneomslag, en zuiveringslasten. Ik schat dat je voor dit alles zo'n 20 Euro per maand kwijt kunt zijn, maar dit is sterk afhankelijk van de lokale tarieven en de WOZ waarde van de woning.

Dan natuurlijk kosten voor gas, water en elektra. Normaliter zou ik denken dat aan 150 tot 200 Euro per maand voor een niet te grote woning, maar dit hangt sterk af van het huis en van jullie gewoontes. Ga je vaak in bad? Wil je het graag 22 graden hebben? Hoe goed is het huis geïsoleerd? Heb je een waterbed/aquarium? Staan er dag en nacht 2 computers aan en een dik plasmascherm? Dat soort dingen. Vaak kun je een hele goede schatting krijgen van de vorige bewoners!

Verder moet je denken aan verzekeringen en klein onderhoud. Ik weet niet of je een inboedelverzekering onder woonlasten zou rekenen, maar dat zou ik in elk geval aanraden. Soms moet je zelf een brand en/of glasverzekering afsluiten. Maar deze verzekeringen blijven vast onder de 10 Euro per maand. Klein onderhoud is doorgaans verwaarloosbaar maar kan in uitzonderlijke gevallen ook oplopen. Wil de huurder dat jullie betalen voor het onderhoud van de cv/geiser? Dan kost dat ook 3 tot 5 Euro per maand.

Ik hoop dat dit helpt. Veel plezier in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ligt inderdaad ook aan jezelf. Ook met hoe je je stroom en gas verbruikt. maar ook in welke gemeente als je woont zit hier veel verscil in.

Verder ligt het qua verzekering weer wat anders. Hier is het net wat je wilt afsluiten. Je kunt ook verzekeringen weg laten.