Baksteen is losgekomen, waarom?

Onze benedenbuur krijgt links bovenaan zijn raam aan het plafond water binnen. Wij wonen erboven en er zit aan ons raam aan de rechterzijde bovenaan aan de andere kant van de buitenmuur een baksteen los. Kan dat te maken hebben met het water dat de buren beneden ons binnen krijgen?

En hoe komt het dat die ene baksteen losgekomen is? Zoals je op de foto's ziet is het voegsel weg rond de baksteen die losgekomen is.

Toegevoegd na 49 minuten:
Als je goed kijkt op de bovenste foto zie je rechts ook nog een barstje in een andere baksteen, rechts van de baksteen waar de voegen van weg zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Lekkage

Toegevoegd na 1 dag:
Het kan goed zijn dat die baksteen inderdaad altijd losgezeten heeft en dat het lek meer te maken heeft met de goot of pannen zoals Cucca als reactie schrijft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij is volledig los

Het beste antwoord

Die baksteen heeft alleen hechting aan de onderzijde, links en rechts niet vanwege de open voeg tbv ventilatie. Die is gewoon op de specie gezet en dan wil zo' n steen nog wel eens loskomen.

Scheuren komen door spanningen in het vlak. Niets aan de hand. Zie je vaker bij door beunen geztte nieuwbouw of oudere woningen die zich nog een keer gezet hebben. Verandering van verkeer wil het ook veroorzaken + 100 opties meer.

Je schrijft dat er vocht bij de buren komt, dat komt volgens mij ergens bij de pannen of goot vandaan. Dus daar moet je maar eens wat betere foto's van maken. Die onderste rij ligt niet gedekt volgens het boekje. De goot lijkt te hoog te zitten, en bij veel wind of sneeuw zou het kunnen dat er via de spouw vocht binnen komt.

Waar gaat het je eigenlijk om?

Om de baksteen of de lekkage?

Volgens mij om de lekkage, volgens de moderators hier om je steen dus die deleten alles wat gaat over het werkelijke probleem. Het lijkt mij heel sterk dat iemand een vraag gaat stellen over 1 steen die los zit uit een gevel van 10.000 stenen. Maar goed, wie ben ik.

Als je dat nog even helder kunt maken + wat extra foto's zijn er heel mensen genoeg die je willen helpen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb er nog eens naar gekeken, ze hebben er een screen, denk ik tenminste, aangebracht. Daarbij hebben de met een slijptol in de gevel geslepen. En waarschijnlijk goed lomp wat resten weg gehakt. Ik vraag me af of de goot toen ook omhoog is geduwd of tijdelijk is weggehaald.

Toegevoegd na 6 minuten:
De linkerpan bij de HWA ligt omhoog tov de andere. Al met al een echte Teun de Beun job.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste Cucca, het gaat inderdaad om het lek en daardoor zag ik dat die baksteen loszat.
Alvast bedankt voor je uitleg, ik probeer meer foto's te maken en op deze site te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u voor de informatie.

Andere antwoorden (1)

Er zijn 2 hoofdredenen waarom bakstenen [voortijdig] loslaten: De mortel was slecht / er is water in de voeg gekomen en bevroren.

in jouw geval lijkt het buitenblad goed te zijn. Dus is de kans dat de mortel slecht was relatief klein. Dan blijft over: Ingevroren water.

Als water bevriest ze het uit, en dit kan mettertijd complete steemblokken uit elkaar doen splijten. Dit is waarschijnlijk ook bij jou gebeurt.

Kijk of de goot daar een laag punt heeft. Misschien is afgelopen winter met alle sneeuw je goot vol blijven staan met sneeuw-match. Dat forceert dan water uit de goot. Sn'achts kan dit weer bevriezen.

De kans dat dit de lekkage bij je buren veroorzaakt is vrij klein: Het buitenplad kan weliswaar nat worden van water dan via de voeg indringt, maar zou geen effect mogen hebben op de binnenmuur, tenzij het met grote hoeveelheden langs het blad loopt, en bij het raam 'geremt wordt. Maar dan zou je aan de buitenkant duidelijker moeten zien dat water langs de muur loopt.