Wie moet ik aanspreken?

Hoi mense :P
Tegenover onze tuin ligt een school en daar staan 2 reusachtige bomen :@
Er komen in lentezomer allerlei dingetjes naar beneden op onze tuin, echt vervelend!
Maar wie moet ik aanspreken zodat die 2 dinge weg kunnen?

Toegevoegd na 1 uur:
gelijk, maar ik doe t niet omdat ik vaak ziek ben en spierpijn heb. En mn zoons moeten naar school en hebben betere dingen te doen, ik ga de school tog hier op aanspreken, want HUN hebben die boom staan.
En ik haat grote omen juist, lelijk, geen mooie kleur.
Als je t vergelijkt met een roos wil je die bomen gewoon zelf eraf halen.
Wat gebeurt er btw als ik m zelf eraf zaag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan iedereen daar op aanspreken, de wind, de school, degene die die bomen geplant heeft, de gemeente, een advocaat enzovoorts.
Maar er is maar een ding die je echt aan moet spreken: de bezem.
Dat klinkt nogal flauw, mijn excuus daarvoor, maar dat is echt het enige dat helpt.

Er is namelijk geen enkele wet of verordening die zegt dat het verboden is om blad of ander materiaal van een boom te laten vallen over de erfgrens.
Dat zou natuurlijk in de praktijk nooit werken, er is niet op te handhaven.

Eventueel zou je een keer kunnen praten met die school, het zou kunnen dat ze uit coulance een keer komen vegen maar daar zijn ze absoluut niet toe verplicht en ik acht de kans dat ze het gaan doen zeer klein.

Als er overhangende takken zijn kun je wel iets doen: de takken die over de erfgrens heen groeien mag je snoeien, het is wel netjes om daar vooraf even over te communiceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, zie nu pas dat jij ook op de bezem kwam......... Hahaha!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, vrijwel alle gemeentes zijn terughoudend over het rooien (verwijderen) van bomen. En dat is m.i. ook wel terecht. Bomen hebben voor veel mensen een enorme emotionele waarde. Als ze eens besluiten om een boom te rooien komen er altijd zeer emotionele en boze reacties los. Er word pas gerooid als de betreffende boom schade veroorzaakt (bijvoorbeeld door boomwortels in de riolering) of als de boom gevaarlijk is (bijvoorbeeld omdat de boom ziek is en niet meer stevig staat en dreigt om te vallen).
Je kunt altijd de gemeente bellen, zij kunnen je antwoorden en uitleggen hoe ze hier mee omgaan. Maar ze zijn, in dit geval, nergens toe verplicht.

Andere antwoorden (5)

Je kan de school op de hoogte brengen en samen naar de stadsdeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou als eerst met de directie van de school praten, misschien is er wel een ander oplossing dan het verwijderen van natuur, zoals dat zij om de x tijd jullie tuintje schoonmaken, of iets om de boom heen plaats waardoor de overlast minder wordt. Kortom, Ga het gesprek met de directie aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk de gemeente, meestal zijn bomen gemeente-eigendom, anders de directeur van de betreffende school.
Kleine kans dat ze weg worden gehaald, bij mijn oma in de straat staan ook hele vervelende bomen, die wil de gemeente ook niet weghalen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag eerst eens even of die boom van de school is, bel even naar de directeur. Zoja, overleg samen een oplossong. Zoniet is die hoogstwaarschijnlijk van de gemeente, dan moet de gemeente bellen of ze je tuin leeg willen ruimen, maar zo ff 2 bomen wegkappen, doen ze niet zo snel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als zij zeggen dat je er dan maar niet had moeten gaan wonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte, niet voor privé grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine boompjes worden ook weer groot. Dat is de natuur he, alles groeit en bloeit steeds maar door ;-)
Zolang de bomen niet binnen de erfgrens staan, heb je geen recht van spreken.

Eventueel kun je aan school vragen of twee scholieren (voor hun maatschappelijke stage-uren) dit eens per week willen wegvegen. Zo niet, dan jammer. Ruim je het zelf op. Lekker buiten bezig en in beweging.
Geniet van groen in je omgeving. Veel mensen snakken ernaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me leuker als strafcorvee :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook zoons die naar school gaan kunnen best zo af en toe een bezem door de tuin heen halen. Als je grote bomen haat, moet je niet tegenover een schoolplein met grote bomen gaan wonen. Doe je gordijnen maar dicht, dan hoef je ze niet meer te zien. Als je ze zelf omzaagt? De laatste die zo'n actie uitvoerde kreeg 50.000 euro boete en 180 uur werkstraf. http://drimble.nl/regio/friesland/1683289/illegaal-kappen-bomen-bij-buren-halve-ton-boete.html En dat is nog afgezien van alsnog maar beter gaan verhuizen, want je wordt gegarandeerd de paria van de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Bestevaer!
Jammer dat ik je niet een ziljoen x kan plussen SuzyQ!