Hoe komt het dat een douche zo lang nadruppelt nadat je hem uitgezet hebt?

Toegevoegd na 7 minuten:
Het doet zich ook voor bij een gloednieuwe douchekop, dus aan kalk kan het niet liggen. Ik snap echt niet hoe het kan, want dat water moet toch in een mum van tijd uit de sproeikop lopen als ie hoog hangt?
(Eerder per ongeluk als reactie neergezet... nu dan bij de vraag.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
57.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doet zich ook voor bij een gloednieuwe douchekop, dus aan kalk kan het niet liggen. Ik snap echt niet hoe het kan, want dat water moet toch in een mum van tijd uit de sproeikop lopen als ie hoog hangt?

Het beste antwoord

Het nadruppelen van de douche wordt veroorzaakt door het krimpen van de slang als het water dat achterblijft afkoelt.
Dat effect werkt zowel bij goedkope kunststof slangen als luxe metaal omwonden slangen die van binnen ook van kunststof zijn.
Het naar beneden houden van de kop kan niet het water laten weglopen omdat daarvoor lucht in de slang moet kunnen stromen.
De kleine gaatjes in de douchekop verhinderen dat er tegelijkertijd lucht naar binnen en water naar buiten stroomt.
Een methode om nadruppelen te voorkomen is de douche even met koud water door te laten lopen zodat de slang weer afkoelt of, indien mogelijk, de lucht met de wisselkraan tussen douche en baduitloop in de slang toe te laten stromen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! Fijn dat ik nu weet hoe het komt, maar ook te weten ben gekomen wat ik eraan kan doen om het te voorkomen.

Andere antwoorden (6)

Het nadruppelen kan komen doordat er nog water in de sproeikop zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan ook eens kijken of er kalk in zit.
12 jaar geleden
Als buizen afkoelen, worden ze iets kleiner. Hierdoor kan er minder water in zitten, en drukken ze het water er uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit nog water in de douchekop. Om dat te verwijderen en ook de volgende keer bij het aanzetten niet direct een letterlijk koude douche te krijgen, kun je de hendel even halverwege tussen 'kraan' en 'douche' zetten terwijl de douchekop schuin gehouden wordt en het laatste restje water via de kraan eruit kan lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan jouw doucheslang.

De goedkopere versies en met name de kunststof slangen zonder metalen omslag.

Door het warme water zet de slang uit. Het water in de slang kan niet terugstromen in de waterleiding uiteraard.

De slang koelt af, krimpt, waardoor het water naar buiten wordt geperst. En dat kan maar 1 kant op, namelijk richting de douchekop. Met het gedruppel als resultaat.

Je kan, als je er vanaf wilt, een iets duurdere doucheslang aanschaffen. Zo eentje met een metalen omhulsel. (zie afbeelding)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan de oorzaak niet zijn want als ik de slang met douchekop een tijdje naar beneden heb gehouden zodat het water eruit kan komen, blijft ie daarna nog steeds nadruppelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wél de oorzaak, als je de slang naar beneden houdt dan stroomt het water niet naar buiten omdat er geen lucht naar binnen kan om de ruimte in de slang op te vullen.
De kleine gaatjes in de douchkop verhinderen het gelijktijdig in- en uitstromen.
Vergelijk het met een fles met een zeer smalle hals, als je die gevuld met water op z'n kop houdt dan loopt hij ook niet vanzelf leeg, alleen heftig schudden zal dan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, zal het eens proberen met schudden. Bedankt in elk geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosknip: Thanks voor de verduidelijking! Zal je even plussen hieronder. @Kruidenvrouwtje, ik ben tot deze conclusie gekomen omdat ik exact hetzelfde probleem had. Ik had een goedkopere doucheslang, dan wel eentje met metaalomslag, maar deze zette klaarblijkelijk té ver uit door de warmte. Ik heb een andere aangeschaft, een iets duurdere, en het probleem was opgelost. Hij druppelde welliswaar nog wel even na, maar niet zo irritant lang als bij de goedkopere versie.
Dan zit er nog water in de douchekop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord stond er allang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik? Ik verveel me gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat doen er wel meer, dus het is dan best wel zielig dat je dan duimpje omlaag gaat doen -.-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foei!
NB: De volgende methode werkt alleen bij handdouches aan een slang. Niet bij vaste douchkoppen, regendouches en als je kraan lekt. Ik moest er 64 jaar voor worden voordat ik zelf de oplossing ontdekte maar deze methode werkt ècht!! De denkfout die ik altijd maakte is dat ik de handdouche leegschudde terwijl ik hem laag hield maar daardoor liep het water uit de slang steeds weer in de douchekop. Het is beter hem HOOG te houden. Schud hem leeg ter hoogte van de plaats waar hij normaal op de stang bevestigd zit. Dan is de douchekop leeg en het druppelen stopt. Voorbij is de ergernis van een straal met druppels op je rug nadat je je hebt afgedroogd!!
4 weken geleden