Hoe kun je een inbouw toilet stevig aan een 7cm dikke muur bevestigen?

Betreft geen gipsplaat maar gelijmde blokken van 7cm dik. Hij komt aan de onderkant op de vloer te staan, dus dat is geen probleem. Maar hoe kan ik het boven goed vast maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je het over het toilet of het inbouwreservoir?
Vandaar de verschillende antwoorden denk ik.

Het beste antwoord

geen probleem, de pluggen die bij de beugels voor het inbouwreservoir zitten zijn universeel (dus zowel voor steen als voor gasbetonblokken) evt kun je na het boren van de gaten de pluggen erin slaan, een beetje constructielijm in de pluggen spuiten en dan de beugels bevestigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bevestig op de muur eerst een dikke watervaste multiplex plaat.
Doe het zo dat deze plaat op de grond rust.
Daarna de plaat betegelen indien er iets van zichtbaar blijft.
En dan het toilet aan de plaat/ muur bevestiggen.
Hierna kan je alles weg werken, maak het wel zo, dat je er altijd nog bij kan komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het muurtje zelf is niet zo spannend voor de hele constructie. Het rekwerk waar het geheel aan komt te hangen staat op de grond. De pot wordt met draadeinden bevestigd aan dit rekwerk. De draadeinden zijn dus verankerd in het stalen rek. Of daar nu een gipsblokken muurtje voor gezet wordt of dat het verder met plaatwerk wordt bekleed en af wordt afgetegeld is voor de verdere constructie niet belangrijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat denk ik wel, het inbouwreservoir is geen op zichzelf staand geheel en moet zeker een stevige bevestiging hebben om te voorkomen dat het voorover kantelt als je op de pot gaat zitten. Het is ook zeker niet aan te raden om direct achter de pot met te dun of zacht materiaal af te werken, de draadeinden vangen wel de horizontale krachten op maar niet (alle) verticale krachten.
Oftewel, als je direct achter de pot je tegels op een isolatieplaatje plakt, zal de pot aan de onderzijde gegarandeerd in de muur drukken.
E.e.a. afhankelijk van de dikte en grote van je tegels (drukverdeling)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het inbouwreservoir is wel degelijk stevig bevestigd, namelijk aan hetzelfde stalen rekwerk. De draadeinden zorgen er voor dat de hele zaak niet naar voren komt kiepen. De constructie (rekwerk) zelf staat op de grond.
Ik heb al vele van dit soort toiletten geplaatst. Het rekwerk bekleden met groene gipsplaat (waterbestendig, 12,5 mm) en daarna betegelen is nog nooit een probleem geweest. Nooit een enkele barst in een tegel zien ontstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar bevestig je het stalen rekwerk dan aan? Dat is wat de vraagsteller bedoeld neem ik aan. In jou antwoord staat letterlijk dat het muurtje niet zo spannend is voor de constructie en ook dat de afwerking niet belangrijk is voor de constructie, wat houd volgens jou dan het gevaarte (incl. pot) overeind?
Die draadeinden doen niets anders dan het rekwerk en de pot bij elkaar houden,
Plaats maar eens zo'n combinatie zonder deze "onbelangrijke" wanden, ik durf te wedden dattie voorover kiepert.
Je zult hoe dan ook altijd ergens een constructie moeten hebben die het rekwerk + inbouwreservoir + toiletpot op z'n plaats houd.
Of dat een achter of voorwand is maakt niet zoveel uit, als het maar vastzit. Ik heb ook niet beweert dat 12.5 mm. gipsplaat met tegels een probleem is, alleen als de wand achter de pot te zacht is de pot in de muur kan drukken, en ja, dat heb ik ook gezien dat zoiets kan gebeuren, je hebt nu eenmaal mensen van 50 kg. maar ook van 150 kg.