Waar dienen de klokjes of belletjes in sommige geitenhalsen voor? Of waar diende het ooit voor?

Toegevoegd na 16 uur:
Ik bedoel de rare aanhangsels.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.8K

Het beste antwoord

Ooit gehoord van de uitdrukking BELHAMEL? Dat is in onze optie een jongen die voorgaat in kattenkwaad.
In werkelijkheid is het de aanvoerder van een groep dieren. Deze aanvoerder draagt een bel, zodat het voor alle andere dieren te horen is waarheen de leider gaat zodat ze hem op de alpenweide kunnen volgen.
Ook voor de geiten-, schapen- en koeienhoeder is dan duidelijk waar de kudde zich bevind. De klank van de bel is verschillend bij de diverse kudden of groepen dieren en draagt héél ver. Een samenspel van al die bellen levert een waar orkest op en is een feest om naar te luisteren.

Ga naar de Alpen of de Pyreneën en je kunt nog steeds luisteren naar dit vrolijke geluid.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik vraag me af of in deze vraag een echte bel bedoeld wordt, of die rare aanhangsels aan een geitenhals?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel idd die rare aanhangels. Maar vind de antwoorden wel leerzaam.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is dit een oud gebruik uit Zwitserland en die kanten uit. De berggeiten droegen een bel om zo hun locatie te verraden. Zo wist de geitenhoeder waas zijn geiten zich bevonden.