Huurhuis overnemen?

Mijn vriendin woont bij haar vader, ik ga me daar laten inschrijven omdat het huis te druk wordt mijn zus is op straat gezet voor scheiding met 2 kinderen. En komt nu bij mij en mijn ouders wonen. Te druk dus, alleen nu heeft haar vader ook al een huis met zijn nieuwe vriendin gevonden. als ik en me vriendin dan daar achterblijven kunnen we dan het huis overnemen? of staan we dan op straat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (6)

dat is geheel afhankelijk van hoe en wat er in het huurcontract staat, en of je via makelaar, prive of woningstichting huurt. Informeer bij je verhuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je bij de woningbouwvereniging laten registreren als medehuurder en kunt dan bij het overlijden van de hoofdhuurder blijven wonen.
Ik denk niet, dat de constructie die jij wilt zal werken.
De woningbouwvereniging zal daar niet mee accoord gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dan zal je na de registratie toch eerst minstens 2 jaar daar met z'n allen moeten wonen.
de wbv zal er idd niet om staan te springen.
Ik ben bang dat je dan op straat komt te staan, als je geen medehuurder bent.
Ik heb al eerder gehoord van kinderen die na overlijden van de ouder moesten verhuizen. Vraag het na bij de verhuurder, want als het niet mag, zit je illegaal en wordt je toch nog buite gezet.
De vader van je vriendin zal waarschijnlijk niet mogen onderverhuren.
12 jaar geleden
dit moet je inderdaad vragen bij de verhuurder, een vriendin van mij woont samen met haar zoon in een huurhuis, zij verhuist naar een flat en de zoon moet de woning verlaten, terwijl hij daar al zijn hele leven woont, hij verdient ook voldoende om het huis te kunnen betalen. Dit kan per woningbouwvereniging natuurlijk wel verschillen en een particuliere verhuurder zal daar minder moeilijk over doen, die is blij als het huis verhuurt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vriendin kan aantonen dat ze al een zekere tijd bij haar vader inwoont, als medehuurder, dan kan zij waarschijnlijk het huurcontract van haar vader overnemen.

Bekijk even goed hoe hoog het inkomen is waar dat huurcontract op gebaseerd is.

Het kan zijn dat je vriendin in haar eentje te weinig inkomen heeft voor dat huurhuis. Dan is het handig als jij bij kunt springen.

Het kan ook zijn dat het huis alleen verhuurd wordt aan de laagste inkomens en dat jullie samen daar een te hoog inkomen voor hebben. Dan is het beter als alleen je vriendin het huis huurt. En jij er misschien later nog bij in trekt.

Waarom zoekt je zus eigenlijk niet iets anders ? Dan hoef jij niet weg. Je zus heeft namelijk vanwege de scheiding een hele hoge urgentie en zal daardoor eerder een andere woning kunnen vinden dan jij.

Toegevoegd na 13 uur:
Correctie: In veel gevallen zal je zus voorrang krijgen, zeker wanneer zij de kinderen bij zich heeft. Maar niet meer in alle gevallen. Gemeente en woningbouwvereniging hebben daar de zeggenschap over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
scheiden is geen reden voor urgentie meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Crea, dank je voor je reactie. Het is inderdaad niet altijd het geval, maar verschilt per gemeente en heeft verband met de aanwezigheid van kinderen. Maar het wordt vaak nog wel gedaan.
Zoals jij het beschrijft maken jullie geen kans om daar te blijven wonen. De vader huurt het huis. De dochter woont bij haar vader en is (hoogstwaarschijnlijk) geen medehuurder. Als jij daar bij komt wonen ben jij ook geen medehuurder. Als vader verhuist kunnen jullie meeverhuizen (is dat een optie?). jullie moeten in ieder geval het huis verlaten.
Van overnemen zal geen sprake zijn. Ook niet als je je gauw laat inschrijven als medehuurder. Dit is een woning voor een gezin en de wbv wil dat daar en gezin in komt.

Zou toch ook niet eerlijk zijn, zeg nou zelf! Stel dat eengezinswoningen op deze manier steeds overgedragen zouden worden! Dan hebben mensen die hard een huis nodighebben geen kans of moeten langer wachten!

Staan je vriendin en jij al ingeschreven voor een woning? Zo niet, dan zou ik dat maar gauw doen.