Wat veroorzaakt roestplekjes op bestek?

Na mijn verhuizing heb ik last van een soort van roestplekjes op het bestek.
Het is een goedkoop bestek hoor, maar in de vorige vaatwasser had ik daar totaal geen last van, integendeel, het glom als een ..... in de maneschijn.
Ga het ook weg doen, maar vraag me wel af hoe dit kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Het beste antwoord

Grootste misvatting is bv
RVS ...Roestvrij Staal zegt 99% van de mensen.
Dat bestaat niet RVS betekent RoestVastStaal
En is een legering waarin vele gradaties zijn
Om van RVS te kunnen spreken is minimaal 10,5% chroom en maximaal 1,2% koolstof aanwezig.
Hoe hoogwaardiger de legering hoe beter bestand t is tegen roest maar roestvrij bestaat gewoon niet
Zelfs t hoogwaardigste RVS gaat na beschadiging roesten
Iedereen heeft wel s een boot gezien met RVS relingen bv met toch roest
Professionele koksmessen en dergelijke hebben vaak de hoogste legeringsgradatie en zijn ook stervensduur

Toegevoegd na 5 uur:
roesten is een samenwerking van ijzer met water en zuurstof

Zelfs t beste rvs kan gaan roesten

RVS schroeven emet een schroeftol indraaien levert bv beschadiging op de kop op wat later echt gaat roesten

De betere monteur zal dus rvs met de hand monteren en nooit met een schroefmachine!!!!!!!!!!!!!!!!! dit om beschadiging van de kop te voorkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb hier in de keuken inmiddels voor een klein kapitaal liggen en hangen. Belangrijkste onderhoud geschiedt met die prachtige grote Japanse slijpstenen. Ik denk dat je verhaal pijnlijk precies klopt. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Alleen die toevoeging over schroeven? Ik denk dat je RVS-schroeven verwart met gegalvaniseerde schroeven. RVS schroeven kan je niet beschadiggen, want "eronder" zit ook weer RVS.
Maar bij 800 vlonderschroeven, waar ze ook van gemaakt zijn is handwerk sowieso geen optie.. Pas trouwens wel op met je dure messen.
Die zijn gemaakt van zeer sterk messenstaal zodat ze scherp blijven, dit is echter niet het meest roestvaste staal.
De topmerken zullen ook nooit zeggen dat hun messen vaatwasserbestendig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en ook je toevoeging.

Andere antwoorden (4)

Slijtage van het laagje dat over het ijzer zit en als er dan vocht bij komt gaat het roesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het chroomlaagje dat als bescherming om je bestek zit zal zijn beschadigd of afgesleten. Hierdoor kan de combinatie van zuurstof en water in de lucht zijn verwoestende werk doen.
Dit zijn meestal de grote veroorzakers van corrosie.
amc
12 jaar geleden
Als je bestek regelmatig in de vaatwasser gaat, worden de bruine plekjes door de spullen veroorzaakt die ook in de vaatwasser zitten. Zie tips: http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/1068/bestek-roest-verwijderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruikte je in de vorige wasmachine zout?
Ik heb ergens eens gelezen dat dat een veroorzaker van glascorrosie is.
Misschien dat het ook van invloed is op je bestek.

Mijn gok is dat je in de vorige geen zout gebruikte en dat de vorige bewoners het zout netjes bijgevuld hebben, waardoor je nu dus wel zout gebruikt.