Wat moeten wij met ons vuilnis doen?

Ik woon in een bovenwoning en bij ons in de buurt is het zo dat we de vuilniszakken buiten moeten zetten en dus niet een kliko of zo.

Nu is het zo dat als een vuilniszak vol is, ik (en alle andere bewoners) hem buiten zetten. Helaas hebben we sinds een lange tijd last van katten die de vuilniszak openscheuren. Het is niet prettig als je gebruikte tampon ineens midden op het pad ligt en sowieso is het niet fijn om alles weer op te moeten ruimen.

Ik ben niet de enige die er last van heeft.

Het vuilnis binnenlaten is geen optie, want dat is gewoon te smerig en het is daar te klein voor.

Wat zouden we kunnen doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je mag je vuilnis sowieso niet buiten op straat zetten voor de ophaaldag, je zult dus een grotere afvalbak moeten nemen of minder afval produceren. Ook kan je vuilniszakken voorlopig op je balkon kwijt, als je dat hebt tenminste. Misschien is het een optie om je afval te scheiden in droge zaken zoals verpakkingen (zonder restjes!) en alles met voedselresten, tampons etc. Het "droge" afval kan je zonder problemen al buiten zetten, daar zitten geen interessante luchtjes aan, het andere afval neemt veel minder plaats in en kan dus langer in de afvalbak met deksel binnen blijven.

Mischien zal je de Gemeente kunnen bellen en vragen hoe dat nou zit en hoe je het best zal kunnen oplossen?

Misschien kun je de zakken tussen de periodes van ophalen door zelf naar het milieupark / milieustraat brengen. Bij ons in de gemeente is dat tot maximaal 6 bezoekjes per jaar gratis, en vallen de kosten als je wel moet betalen reuze mee. Eventueel kun je dan in overleg met je medebewoners een aantal zakken bij elkaar verzamelen en zowel de kosten voor het aanbieden als de brandstofkosten delen. Op de afhaaldag zelf zet je dan zo laat mogelijk (voor je de avond van te voren naar bed gaat) de eventueel overgebleven zak aan de straat. Tegen de overlast van de katten zelf kun je de plek waar je de zak neerzet bestrooien met peper (vinden ze heel vervelend ruiken) of gemalen koffie / koffiedrab (ze hebben een hekel aan troep onder hun nagels). Toegevoegd na 3 minuten: Overigens kan ik niet uit je vraag opmaken of het om huis-of zwerfkatten gaat. Als dat eerste het geval is, zou ik zeker de eigenaar / eigenaren van de dieren in kennis stellen van de overlast.

er zijn extra dikke vuilniszakken te koop bij de bouwmarkt. daar komen de katten niet doorheen. verder zou ik overwegen wat te eten voor ze neer te zetten, zodat ze ook minder de noodzaak voelen de zakken te slopen. je zegt dat het magere katten betreft, dus vermoedelijk zijn het zwervertjes. neem ook even contact op met de dierenbescherming, mogelijk kunnen zij actie ondernemen.

De gemeente bellen en vragen om een container

Misschien samen met de buurtbewoners een schuurtje neerzetten waar jullie de zakken tot de ophaaldag in kwijt kunnen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100